Søg i denne blog

tirsdag den 22. april 2014

Det handler om slankekur - ikke mad men proces

Så smuttede den påske - påskeliljerne i haven begynder så småt at hænge med hovederne, men tulipanerne er godt på vej, de første er lige sprunget ud :)

En påske med gæster til mad i to dage og reste-mad til flere dage - ja, hvordan arter den sig, når nu jeg tæller kalorier!
- Ja, den gik op og den gik ned, som det har gjort de sidste 2 uger - jeg har taget på og tabt - så i bund og grund er det gode, at der trods alt er en lille bitte nedgang - resultatet er ikke noget at skrive hjem om, efter 4 uger var det minus 3,1 kg - efter 6 uger er det 3,3 kg - så de sidste to uger har alt i alt ikke givet mere end minus 200 gr.
På den anden side, så har der også været lidt af hvert - fødselsdag, spise på Jensen's og påske-hygge - så med min måde at gøre det på, er det ok - men dermed ikke være sagt, at jeg er tilfreds med min indsats.

Jeg har egentlig ikke tænkt mig, at mit projekt vægttab skal fylde så meget her på bloggen, men kan godt se, at det hovedet er fyldt af, det bliver bloggen også fyldt af - og nu er jeg begyndt at skrive om det, så jeg tror også det vil fortsætte.

Jeg har jo været på slankekur et utal af gange i mit liv, der har været resultater og de er forsvundet ud i det blå igen - hvad er forskellen så fra alle de mislykkede forsøg og til det, jeg er igang med nu - ja, det er mit helbred, men det har det jo også været før - så hvad er anderledes!

Lige nu er det anderledes, at jeg rent fysisk mærker, at mit kadaver ikke kan klare vægten længere, det har alt for længe båret rundt på "en sæk kartofler" - det ikke burde hænge der, og nu kan det altså ikke klare det længere, der er slidgigt i hofterne, knæene gør ondt og ryggen ligeså.
Det er jo at sammenligne med da jeg fik stress, fordi jeg overbelastede mit hoved med arbejde eller da jeg fik depression, fordi jeg lod mig selv miste modet over at være endt som arbejdsløs i et system, som ikke gav mig mulighed for at komme videre - både stress og depression har jeg formået at komme igennem - så selvfølgelig kan jeg også komme igennem et stort vægttab.

Når man går igang med nogle af disse store processer, så har jeg lært, at det er nødvendigt at have hjælp med på vejen - da jeg havde stress og depression gik jeg hos en psykolog, som gav mig mange gode ting med videre i livet - ting, der også kan bruges nu - hvis jeg blot husker at få dem hevet frem fra mit indre - de kommer ofte, når jeg læser eller hører noget, der associere til det.
Jeg har to dejlige cyperspace-veninder - vi har vores egen lille "slanke-klub" og det giver mig rigtig meget hjælp - og jeg henter, hvad jeg kan af inspiration rundt omkring.

Her kommer jeg så langt om længe til det, der fylder inde i mit hoved i dag - nogle kloge ord fra B.S.  - ja, ham der soldaten med "recepten på lykken" og hvad han nu ellers har lavet - han havde et langt indlæg på sin Facebook-side - hvor jeg fæstenede mig ved det her

Der findes ingen trylleformular, når vi mennesker skal forandre os. 
Men det behøver vi heller ikke. 
For vi kan hver især meget mere end vi tror. 
Vi rummer selv evnen til forvandling. 
Vi har langt mere power, livsvilje og kampgejst

 end vi i vores vildeste fantasi forestiller os.
Derfor, gør noget ved det, du kan gøre noget ved. 

Få styr på det, du kan få styr på. 
Start i det små. 
Accepter den situation, du er i, som et udgangspunkt. 
Og begynd så din udvikling der fra. 
Find din indre kriger, ridder, modige prins eller prinsesse, 
og gå løs på livet. 

Jeg ved det jo godt - men jeg glemmer det.
Jeg ved fra tidligere, at det var godt for mig at have noget at hæfte mig fast ved - den gang var mit "mantra" - "Hvad er det bedste, der er sket i dag" - for der er uanset, hvor dum dagen har været, altid noget, der har været det mest positive.

Nu skal det være B.S.  kloge ord 

Start hver morgen med at spørge dig selv om, 
hvad du vil med resten af dit liv. 
Det er en god øvelse, der holder dig skarp.

Det er en sætning, jeg kan skrive mig bag øret lige nu, og som hver morgen kan hjælpe mig med at huske, hvad jeg har gang i lige nu, og få mig til at tænke over, hvorfor jeg har gang i det. 



lørdag den 19. april 2014

Dirty Dancing og påskehygge

Her er påske-hygge :)

Dirty dancing i Tivoli 
Torsdagen blev brugt på lidt rengøring og forberedelse til de næste par dages gæster og en stor beslutning - ja det var det i alle tilfælde for mig :)

SE LIGE ENGANG PÅ ÅRSTALLET!!!

Jeg glæder mig rigtig meget til den oplevelse sammen med min datter - men der er godt nok længe til - ja, et helt år - det er da vanvittigt, at man skal bestille billeter så lang tid i forvejen, for at være sikker på at få en plads :)

Påske-hygge 
Igår - langfredag - der havde vi alle børnene og så min mor her til aftensmad - ja, det var alle børnene, for sønnike og svigerdatteren har to små drenge, tvillinger i aflastning, og de var også med, så der var lige pludselig 5 børn - det gik bare rigtig godt :)

Jeg havde lavet påskeæg - papæg med slik i til de 5 børn - jeg nåede ikke at tage et billed af de fint indpakkede æg, for lige pludselig så det sådan her ud bordet rundt :)


Menuen stod på lidt af hvert, der skulle jo være til både børn og kræsne :)
Vi fik sild med æbler og forårsløg og en karrydressing over, rejer, æg og tomat - så fik vi lammekølle, skinke og kyllingelår med kartoffelbåde, tzatiki og en salat til og sluttede af med is, isvafler og en masse forskellig drys. 

I dag står den igen på gæster - et par venner - så det er ikke så mange, der skal laves mad til - vi skal have røget laks med grønne asparges og rejer, citronmarineret kyllingbryst paneret i havregryn, halve ovnstegte kartofler og blomkålssalat og så skal vi have panna cotta , ja sådan noget rigtig fløde- panna cotta med solbærgele over. Jeg plejer at lave panna-cotta med yoghurt, men nu er det sådan, at gemalen har givet udtryk for, at det er noget surt stads og så har jeg fløde i køleskabet - så han får lov at prøve den "rigtige" udgave :) 

Datteren og børnebørnene er draget af til Samsø, så her er stille - de skulle afsted tidligt i morges, for at nå færgen og børnene var spændte på at skulle ud og sejle, det har de ikke prøvet før -  
Jeg har lige modtaget dette billede - de ser lidt betuttede ud :) 


Slankekur's - snak 
Åhh ja - og hvad så med vægten i sådan en påske-tid - ja indtil videre siger den minus 300 gr. i denne uge - ikke det vilde tab, men ok alt taget i betragtning. Jeg sparer på kalorierne, hvor det er muligt, men smager stort set det hele. 
Det lyder måske let, når jeg siger, at der ikke er noget, der er forbudt at putte indebords under mit vægttabs-forløb - meen ta' ikke fejl, der skal tænkes nøje over det, for i bund og grund handler det jo om at indtage færre kalorier, end der forbrændes - så der kan altså ikke bare spises løs, slet ikke med min forbrænding :( 





onsdag den 16. april 2014

Det går op og det går ned

..... og hva' er så mon det bedst  - ja, det kommer jo helt an på, i hvilken henseende man tænker det :)

Solen skinner, 
påskeliljerne står der knald gule, 
kastanietræerne er lige på nippet til at springe ud 
og de små fugle kvidre lystigt i træerne derude, 
i morgen er der påske og fridage 
også for en hjemmegående :) 


Vægten går ned og den går op - genbrugsgram kalder jeg det, når den går den forkerte vej - men det er hvad man må forvente, når man spiser til aften på Jensens Bøfhus - selv om man vælger en lille Fitness bøf med grillet rodfrugter og salat - tag endelig ikke fejl af salatbaren, der er rigtig mange faldgrupper i, hvis man tæller kalorier og ikke vil have for mange af dem.
En lille fitness bøf - ja, den er faktisk også for stor til mig - jeg kunne have valgt et stk. kyllingebryst istedet, men det spiser jeg ofte herhjemme, jeg kunne jo også have valgt at lade være at spise hele bøffen, men der skal da også være noget ved det, når man skal bruge et gavekort :)

Men om der er noget ved det, tja det kan jo diskuteres - men jeg havde en hyggelig stund med gemalen og nød maden, jeg ikke selv skulle lave.
Havde det været for 6 uger siden - så havde mit menu-valg set noget anderledes ud, så havde der været en form for friturestegte kartofler, fed sauce og et endnu større stykke kød på tallerkenen - tænk jeg savnede det ikke engang igår, jeg kunne slet ikke have spist det -
Så det positive er, at det kun er blevet til genbrugsgram og ikke røg helt over i genbrugskilo ;)

I dag må jeg selv stå for madlavningen igen
og så må der jo rettes op
eller er det mon ikke ned, 
der skal rettes ;) 

mandag den 14. april 2014

Tøj og sko shopping, 90 års fødselsdag og vægt-føljetonen

Ja, så smuttede der endnu en uge  og den gik med de mere trivielle ting  - de ting, som vi bare gør uden at tænke over, at de tager vores tid, men ting som altså også bare skal gøres ind imellem :)

Jeg har da nu også været ude og kigge lidt på omverdenen - jeg har været på shopping - ja, jeg ved nu ikke, om det rent faktisk er det, man forbinder med shopping - for det foregik på denne måde:

Jeg skulle have mindst en ny bluse og et par sko.
Ind på nettet og finde ud af, hvor jeg kunne købe Green comfort sko nu om dage - Sahva i Aalborg - nå dada de er flyttet, siden jeg var der sidst for et par år eller mere siden :)
Nå men det blev egentlig lidt lettere, for nu bor de på Nytorv - altså ind at holde i Sallings P-hus, ind i Salling og se hvad tøj, de havde til "store piger" - forsøgte mig med to bluser, men det var ikke lige sagen - så videre over til Sahva og se på sko.

Hold da op, der var god service ved Sahva, men jeg fik ikke det, jeg gik efter - jeg vil have et par lidt pænere sko, jeg kunne bruge til lidt af hvert, men mine fødder passede altså ikke lige den størrelse, de plejer - så det endte med, at jeg besluttede mig for at købe et par kedelige travesko, som sidder kanon godt og så bruger jeg det, jeg har til pænere brug.
Helt tilfældigt var jeg løbet ind i en dag, hvor de havde 10% rabat - så det var ikke så ringe endda :)

Det tog lang tid at købe sko, og jeg måtte bare have noget at spise - så jeg gik på cafe og fik en kop kaffe og en salat med laks  - der var også brieost og valnødder i salaten, men det nøjes jeg med at smage på, jeg kan li' både laks, brie og valnødder, men den sammensætning i en salat forstod jeg nu ikke rigtig og jeg passer jo på, hvad der kommer indenbords .)

Så gik turen til en tøjbutik for "store piger" - den hedde Julia og ligger i Nørresundby.
Hold nu op - jeg er vægelsindet, jeg tænker, jeg prøvede 20 bluser og vupti, så var den der - igen ikke det mest spændende, men den jeg følte mig veltilpas i, den er lavet af viscose og ikke polyester, jeg er så træt af, at man er begyndt at lave rigtig meget tøj i polyester, jeg "ånder" ikke ret godt i det - nå ja, der kom da lige to bluser mere i posen, for jeg trænger i allerhøjeste grad til noget nyt tøj :)
Ja, jeg havde haft lidt andet i tankerne, da jeg tog hjemmefra, men alt i alt så gik det jo godt alligevel.

Den ene bluse skulle indkøbes til igår - hvor vi var til 90-års fødseldag med

min mormor

Det blev en rigtig hyggelig eftermiddag - vi var 30 til smørrebrød, kringle og lagkage. Det blev holdt på plejehjemmet i deres samlingssal eller hvad det nu kaldes.
Maden var bestilt udefra, der var lavet aftale med plejehjemmet om, lån af lokale og så betaler man et lille beløb for at låne service, som de sætter frem og vi aflevere det bare beskidt igen, så klarer de opvasken :)

Nå lige til lidt snak om mit vægttab 
I sidste uge, var jeg nok så kålhøgen, 
fordi jeg havde tabt 3 kg på 3 uger, 
det havde bare kørt stille og roligt nedad - 
men man skal jo ikke tro, man er noget, 
så da jeg havde offentliggjort det her på bloggen - 
ja, hvad skete så - 
jo jo dagen efter, så steg vægten lige med 800 gr - 
vupti - ganske uden grund!
Ja, nogen vil mene, at det ikke kan passe, 
men det kan det, 
der er tastet hver en bid, der er puttet ind, 
der har ikke været slinger i valsen - 
men alligevel skete det altså 
og det har jeg så sloges med hele ugen - 
idag er jeg så tilbage på samme punkt, 
som jeg var på sidste mandag - 
så en uge uden vægttab - 
altså 3 kg på 4 uger - 
det er stadig mere end det halve kilo, 
jeg har sat som mål pr uge. 

Når den slags sker, så er det godt nok, at man skal have gejsten til at fortsætte de gode vaner, der er kommet til - jeg har heldigvis et par rigtig gode "cyper"- veninder, som jeg deler kampen med - det er guld værd, når der trænges til opbakning og fastholdelse.
Så jeg har stadig gejsten i behold og har det fint med den måde, jeg gør det på :)




mandag den 7. april 2014

En snak med Laura på 7 år, noget mere om mad og vægttab

Jeg er vist ved at være det, der hedder "ugens gæst" på min blog.

Det er lige det her med at finde tid og også huske, hvad jeg gerne vil fortælle og om der overhovedet er noget at fortælle, som kan have interesse for andre end mig selv!
Så jeg må lige minde mig selv om, hvorfor jeg egentlig blogger - det gør jeg for at fastholde mig selv i, at jeg laver noget, at der sker sjove ting - at der kan være nogen, der kan have fornøjelse af at læse om det.

Ugen der gik - ja, hvad var der nu lige der skete - ikke så meget, trætheden overmande mig vist lidt.

Jeg hentede Laura fra SFO en eftermiddag - der var et fantastisk vejr, så jeg satte bilen hjemme ved deres hus og gik over efter hende. Laura synes, det var dejligt, vi skulle gå hjem, så det kunne jo ikke være bedre og så får man lige sådan en af de gode fra en 7-årig, når man går der med hinanden i hånden.

Laura siger - Skal vi ikke gå den vej - 
det var ind over en stor grøn plæne/boldbane - 
jo jo det skulle vi, jeg var også kommet den vej - 
ja siger Laura så, for det er altså den sundeste - 
øhh jo, hvorfor mener du det spørger jeg - 
fordi der er grønt og natur, det er der jo ikke på fortovet :D
Jeg smiler lidt ved mig selv og siger, 
at det kan hun jo sådan set have ret i, 
og det sunde er vist fordi, 
at det er bedre for os at få på græsset, der er blødt 
end på den hårde beton.
Beton siger Laura - hvad er beton? 
Det er det, fortovet er lavet af svarer jeg
 og så kommer jeg da lige lidt på den, 
for så vil hun godt lige ved, hvordan man laver beton :)
Øhhh det er noget med cement, sand og vand 
og det bliver så hårdt, at biler kan køre på det -
 nå det er hun tilfreds med, 
men så begynder hun at fantasere om, 
hvordan det bliver til fortovfliser - 
hun byder selv ind med, at man nok har en form - 
ja, det tror jeg også - 
men hvordan får dem så ud af formen farmor????
Der måtte farmor altså give op, det aner hun ikke en dyt om :)

Nå men nok ved jeg ikke så meget om beton, men lige for tiden bilder jeg mig ind, at jeg ved noget om mad - nok til at jeg kan tabe mig af det - ikke det vilde vægttab, men 1 kg pr uge de sidste 3 uger.
Jeg tæller kalorier - jeg spiser flere grøntsager, mindre brød, pasta, kartofler og ost.
Jeg tænker over, hvor store portioner jeg spiser - men der er ingenting, der er forbudt.
Igår var jeg til fødseldag hos min søster, hvor vi fik m,asser af dejlig mad - jeg smagte stort set på det hele, uden at det gav store udslag på vægten.
Jeg har også i ugens løb været til aftensmad hos min yngste søster og det gik altså også pænt - så med lidt omtanke, så kan det lade sig gøre også selv om jeg ikke altid kan veje min mad.

I dag har jeg spist salat til frokost 
Jeg kom selvfølgelig først i tanke om at tage et billed, da jeg var næsten færdig med at spise.
Jeg fik romainesalat, kinaradise,gulerod, forårsløg, blomkål i alt 180 gr. - det er guleroden og blomkålen, der giver mætheden, de andre ting giver smag.
Blomkålen udgjorde en tredjedel af mængden - jeg fik desuden 50 gr. skinke skåret i fine tern og 2 spsk græsk yoghurt rørt med dild, salt og vand ovenpå grøntsagerne. - det gav 234 kalorier.
Det er ikke mange kalorier til frokosten og normalt vil jeg også få flere - men i dag vil jeg gerne have plads til en nybagt gulerodsbolle til eftermiddagskaffen.
Og den vil jeg gå ud og spise nu og så gøre barselsgaven, jeg er igang med færdig, for nu er den lille dreng født :)





tirsdag den 1. april 2014

Mad der mætter og ikke tæller for stærkt i kalorieregnskabet

Jeg synes, jeg ved en masse om mad - hvad der er kaloriefattig, proteinrigt osv. - men alligevel har jeg jo formået at få en meget anselig overvægt. Det kan jeg banke mig selv oven i hovedet med, men jeg kan jo også prøve at slå mig selv på skulderen og fortælle, at jeg trods alt i mange måneder har holdt den samme vægt, uden på nogen måder at tælle kalorier - så noget har jeg nu nok fået ind på rygraden.

Nu hvor jeg endnu engang forsøger at gøre noget alvorligt ved det, ja så taster jeg mad i et program, der regner kalorieindhold og fordeling ud - det er nu meget sundt at gøre ind imellem, for jeg må jo erkende, at jeg gladeligt "glemmer", hvad der får tallene til at drøne derop ad.

Lige nu har jeg mest fokus på det varme måltid - jeg vejer min mad, når vi er herhjemme og jeg taster den som sagt ind.

Igår fik vi svinemørbrad, den blev brunet på panden, så kom der grøntsagsbouillon ved og den simrede i ca. 15 min. Bouillonen blev jævnet med lidt maizena og blev til en god sauce, vi fik kogte kartofler, grønne bønner vendt på panden i ganske lidt olie sammen med tomater og rødløg skåret i både.
Det giver et godt mættende måltid for få kalorier og en pæn fordeling af næringstofferne.

Der er ikke noget billed at vise, men så får I da bare et af nogle forårsblomster

Det er fra vores tur til Keugenhof i Holland i april 2011 
sådan en tur kunne jeg godt bruge igen,
men det bliver ikke i år. 






mandag den 31. marts 2014

En uge med lidt af hvert

Jeg skal vist til at passe på, at tiden ikke løber fra mig, 
mens jeg laver ingenting - 
Selvfølgelig laver jeg noget, jeg sidder jo ikke
 og kigger ud i luften hele tiden ;)

Jeg har fået en ny mobiltelefon - er gået fra en windowsphone til en Iphone og hold nu op, det er ikke let for mig, som ikke har teknisk snilde - godt, jeg har datteren i huset, så hun kan træde til, når jeg er lige ved at gå helt agurk over, at det ikke virker :)

I ugens løb har vi haft Nana hjemme en dag - hun havde skavet hul på en hæl, så eftertrykkelig, at der gik betændelse i såret og hun måtte til lægen - så hun har haft forbinding på og måtte ikke have fodtøj med hælkappe på - så der var kun cloggs, og de er ikke gode i regnvejr.
Vi hentede også Laura fra SFO den dag, så de fik tid at lege.

Så har jeg været i bio sammen med min mor, søster og datter - vi så Monika Z., en ganske udmærket film. Vi mødtes i Aalborg og spiste frokost på cafe Herman i Salling, jeg fik en god kyllingesandwich og til kaffen delte vi to kager - hold nu op, de har bare lækre kager.
Jeg har jo mit projekt vægttab - så der skal tænkes i kalorier - hvis ikke jeg skulle det, så havde jeg ikke nøjes med to bider kage og jeg var nu nok også røget i en burgermenu med kartoffelbåde til - men jeg beherskede mig.

Det kneb  mere med at beherske kalorieindtaget, da vi var på besøg hos svigerinden - det var den første store fristelse, jeg var udsat for, og den slap jeg ikke godt igennem - men med det langvarrig projekt jeg er igang med, så skal der være plads til den slags også, men jeg skal huske at have hovedet med mig, når jeg skal i byen og spise.
Nå det kostede lidt på vægten, men heldigvis ikke det hele og jeg spiste lækker mad - tænk hvis jeg bagefter havde tænkt, at maden ikke var det værd - så havde det da været endnu værre.

Igår var vi til gymnastikopvisning med Nana - det var hendes første opvisning (sidste år blev hun syg) - hun var lidt genert, men deltog i det meste, hun vil dog ikke slå kolbøtter derinde
Et billede mens hun var igang, fik jeg ikke, for min nye tlf. var gået på videooptagelse og jeg kunne ikke få den over på foto - ja ja jeg sad op prikkede på foto og så viste det sig, at den skulle skubbes derover - nå men jeg fik da et billede af hende bagefter

Hun ser lidt alvorlig ud, men hun var glad :) 

Igår kom foråret virkelig til os, 
så morfar måtte have gyngerne ud 























Det var noget, der passede børnene - de vil rigtig gerne ud og lege begge to, så der skal også sættes sandkasse op så de ikke skal lave pludder af jorden fra haven og slå kager ud på mormors hvide havebænk :) 






I dag er der ikke så meget forår over det her - tågen er først så småt ved at lette og temperaturen er nu nået op på 6 gr. og kl er 12.40, og nu skal jeg bage kage til nørkleklubben.



tirsdag den 25. marts 2014

Grøntsager og Kyllingbryst i stegepose

Som jeg skrev om i sidste indlæg, så går meget tid med at få mad på bordet, der ikke sætter sig på sidebenene.

Jeg tænker meget i at få masser af grøntsager ind på en naturlig og en velsmagende måde.
Forleden fik vi farsbrød med grøntsager fra frost - det var ganske fint, 2 forskellige blandinger lige til at smide på panden - igår måtte jeg også gribe til den hurtige måde, men havde kun en romanescoblanding - det plejer jeg også at kunne li', men igår var den godt nok kedelig, der var for mange gulerødder og jeg havde fået dem dampet lige længe nok.

Så i dag skulle der friske grøntsager i aftensmaden - altså ikke råkost, det måtte gerne være tilberedt.
Vi skulle have kyllingbryst og jeg kom til at tænke på, at datteren nogen gange har lavet det i stegepose, så det skulle prøves - mig ind og google og jeg fandt en, der havde lavet køleskabsoprydning - fint det kunne jeg også passende gøre.
Så jeg kom følgende i en stegepose

3 stk. kyllingbryst krydret med tomatsalt
Et halvt blomkål i buketter
1 rødløg i både,
 1 rød peberfrugt, 2 gulerødder
 og 2 stængler blegselleri i grove stykker.
35 min. ved 180 gr. i varmluft
og så lidt pasta dertil.

Det var rigtig dejlig mad og et godt måltid og det, der ses på tallerkenen gav 567 kcal. 

567 kcal til aften vil som regel være lige i overkant, og jeg spiser også sjældent så meget kød, som det her - men der var plads til det og behov for det i dag. 

fredag den 21. marts 2014

Lidt om dejlige Laura og noget om ikke at være på slankekur, men alligevel er det

Det er ikke så ofte, at jeg får skrevet lige for tiden - jeg laver da noget, men mest det mest daglige, og derfor synes jeg måske ikke, der er så meget at berette og det der fylder for tiden, har jeg tænkt en del over, om jeg vil offentliggøre.

Jeg synes, jeg er gået lidt i stå på håndarbejds-fronten - jeg har tænkt, at det kan skyldes, at jeg har nogle ting, som jeg synes, jeg bør få lavet, men ikke helt kan tage mig sammen til, men så kan jeg heller ikke få mig til "bare" at sætte mig med hækletøjet - men bruger tiden på overspring og ligegyldige ting.

Det hele er nu ikke ligegyldigt - vi har nemlig været til gymnastik opvisning med Laura i søndags.
I år har hun gået til spring.
Det er rigtig sjovt at se den ændring, der sker med vores ældste barnebarn - hun er nu 7 år og meget mere selvsikker end hun tidligere har været, det er rigtig dejligt at se.

håret er langt 
og det er der også mellem
 tænderne lige for tiden :)

Mandag morgen havde Laura fået feber og ondt i halsen, så gemalen kørte over og sad hos hende, indtil hun vågnede og så kom hun med herhjem til mig og blev passet.
Det hele skulle gå op i en højere enhed, for jeg skulle til motion, men det passede lige, at datteren stod op (ja, hun arbejder nat), så passede hun Laura. Jeg kunne tage Laura's mor op at køre, da jeg var færdig og så kunne de blive kørt hjem, mens datteren hentede sine to børn.
Så skulle der laves mad og jeg skulle igen ud af døren til Nørkleklub. Gemalen arbejder på specielle tider, så ham og datteren krydser hinanden, når han kommer hjem og hun tager afsted - så der må oldemor træde til og sidde hos børnene, mens jeg hygger mig med nogle kreative kvinder :)

Og så beslutter jeg mig for at skrive om det, jeg ikke vidste, om jeg vil.

En del af min tid lige nu med at tænke i mad - ja, ikke sådan spændende mad, men mad der ikke sætter sig på sidebenene. 

Lidt historie:
Sidste år lige efter nytår gik jeg igang med at tabe mig endnu engang, der røg ca. 5 kg på et par måneder, men så gik jeg i stå - hver uge/dag tænkte jeg på, at i morgen så går jeg igang og der skete ikke en dyt.
Så engang i efteråret tog jeg en beslutning om, at jeg ikke længere vil være på slankekur, livsstilsændring eller hvad vi nu kalder det, fordi det efterhånden var blevet sådan, at jeg nærmest begyndte at tage på, når jeg forsøgte på vægttab.
Den beslutning betød, at min vægt blev stabil - jeg har i den tid spist lige nøjagtig det, der passede mig - selv henover julen var der max 1 kilo i udslag. Det har været meget anderledes for mig og utrolig dejligt. Jeg har ikke taget de 5 kg på, jeg tabte for et år siden.

Virkligheden:
Nu er det jo bare sådan, at jeg har så høj en vægt, at jeg ikke kan tillade mig bare at lade stå til, hvis jeg vil have en rimelig livskvalitet i meget lang tid endnu. 
Det kniber gevaldigt med slidgigten i hoften for tiden og det hæmmer - jeg har problemer med at klare den cirkeltræning, jeg går til - så for to uger siden belsluttede jeg endnu engang i mit liv, at vægten skal ned.
Indtil videre går det fint, ikke voldsom nedgang, men tilpas for mig - jeg spiser mindre, får flere grøntsager og mindre brød - jeg har ingen forbud -  det er stort set det, jeg gør og det giver altså også resultat.
Jeg håber så, at når der er røget nogle kilo, så bliver det nemmere for mig at motionere igen og det så vil være medvirkende til at kunne fortsætte vægttabet. 

JA JA - jeg ved det godt, jeg er gået igang mange mange gange før, uden at opnå det ønskede resultat. 
Hvordan man skal gøre og sætte sig mål, er der mange teorier om - og nogen vil nok tænke, at det her er dumt, men jeg har ikke noget fast mål for antal af kilo eller på tid.
Jeg vil have et vægttab, der forbliver - jeg har egentlig ikke sagt, at jeg går på kur eller omlægning - jeg gør bare det, jeg har lyst til at gøre og så må vi se, om det kan lade sig gøre. 
Der er et ordsprog der siger
"Det er lysten der driver værket"
Og det må jeg så se, om holder stik i dette tilfælde 

I dag har gemalen og jeg spist æggekage til frokost

6 æg er pisket sammen med ca. 1 dl A38 og kommet på panden, som lige er penslet med fedt fra den stegte bacon, deri er en sjat fuldkorns penne, sammen med en rest af dampet broccoli og blomkål, samt en meget stor tomat, som er skåret i tern (kernerne er fjernet) og en stor stængel fintsnittet blegselleri - mad nok til 3-4 personer. 
Det er en fin måde at få mange grøntsager på og samtidig få brugt resterne. 





lørdag den 15. marts 2014

Så er det ved at være slut på denne uge og den er gået med lidt af hvert

Børnebørn
Nana har været syg hele ugen og været herhjemme hos mig - hun havde feber og ondt i øret, så hun måtte på besøg hos sin nye læge, som sagde, at Nana havde forkølede ører og det skulle gå over af sig selv.
Når man sådan er syg, kan man jo trænge til en middagslur - men når man er 3½ år, så skal man ikke sove til middag - men det kan jo overmande en, når man lige har fundet en god plads i solen :)

Nana har jo en lillebror, Emil, han skal nok sørge for at være i fokus :)

Den bette mand, han ved, hvad han vil 
og hvordan man gør sig det behageligt i enhver situation
 og Maskinbladet er yndet læsning for tiden :) 

Og så forstår han også, hvordan man skal se ud - pavestolt var den bette mand på 1½ år, da han fik nye sko og en trøje med "und und" på



I aftes var jeg til afdansningsbal med Laura - desværre fik jeg ikke et billede af hende, som jeg kan vise her, men fin og dygtig var hun. En hyggelig aften havde vi - her er det sønnike og hans svigermor, der studerer aftenens program og snakker om, hvilket hold de to kan gå på ;)

Selvforkælelse
Nå ja så har jeg fået nyt hår i ugens løb - mit profilbilled er gammelt, så dem, der ikke har set mig med langt hår, vil ikke synes, det er så påfaldende, men jeg havde altså fået pagehår og det var vokset helt ned til skuldrene, det duer bare ikke til mig - jeg er ikke særlig høj og har ikke nogen lang hals, så det hals der er , det skal gerne være fri.

Nu ser jeg sådan her ud 

Hæklet og syet
Åh ja - langt om længe fik jeg gjort Nana's vest helt færdig, 
den manglede bare lige en knappe 

Og jeg ved da ikke lige, hvad der skete igår, men det skulle bare lige være nu og så tog jeg 10 cm af længden på en tunika - ja, det kan da ikke være så svært, men det var lidt, for der er lige som et ekstra stykke stof over, som danner lidt ballonfacon forneden og derfor har jeg heller ikke gjort det for længe siden :)

Min mormor
Nana og jeg var også på besøg hos "Tips-olde" en eftermiddag. "Tips-olde" er altså børnebørnenes tip-oldemor - og jeg tror såmænd, at Nana i sin tid har troet, at vi snakkede om chips og deraf opstod navnet "tips-olde".
Det var et hyggeligt lille visit, vi gjorde - tips-olde var frisk og i godt humør - det er hun ikke altid, for det er jo ikke lige sjovt at blive gammel og hukommelsen ikke virker så godt mere - demensen begynder at sætte ind, men hun fylder også lige straks 90 år.

Ferie
Nå ja - vi har også snart fået bestilt ferie for hele det her år - vi skal sørme ud at flyve til efteråret, vi skal til Tyrkiet - ikke noget, vi sådan lige havde tænkt, men der kom en spørger fra gemalens søstre og så hoppede vi med på den. Vi har aldrig været i Tyrkiet, så det bliver helt sikkert en oplevelse.
Der ud over er der jo bestilt sommerferie, en uge i Østrig med alle vores børn, og lidt senere en uge ved Gardasøen og det er også sammen med gemalens søstre og svogre.

Skat
Og så var der lige en hilsen fra Skattefar - ikke en af de sjove, men ikke så grov, som vi havde forventet, så den overlevede vi :)

Sådan går tiden lynhurtigt med mange små ting, 
som synes ubetydelige, 
men som er en del af livets gang 
og er medvirkenden til livsglæden holder ved.