Søg i denne blog

lørdag den 20. juni 2020

Ny livsstil, portebelloburger, omelet med perlebyg, vægttab og livetsgang i almindelighed

Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg har underholdt med opskrifter og vægttab her på bloggen - måske fordi jeg synes, det bliver lidt gentagende, men også fordi jeg stort set dagligt lægger indlæg om min kost på Instagram.

Men det skal nu ikke tage fornøjelsen fra at skrive mere detaljerede indlæg her på bloggen - så i dag får I lidt madbilleder og tekst om min kost 😊

VÆGTTAB
Vi kan lige starte med at snakke om mit vægttab - ja der sker ikke meget, minus 1 kg den sidste måned.
Jeg er nu igen dernede hvor jeg var, da jeg havde tabt 23 kg på 10 mdr.. 
Jeg har haft den banket under, men så ryger den i vejret igen - ja altså kun med nogle 100 gr - og det har efterhånden stået på nogle uger nu - men det skal også siges, jeg prøver mig frem med mange ting i tiden. Nogen dage ryger der altså flere kcal på end der bør, den kan godt ryge op på 17-1800 kcal, og det taber jeg mig altså ikke på - det gør jeg stadig på 1500 kcal - og det er for mig stadig helt fantastisk 😍
Jeg arbejder på sagen - og jeg har troen på, at jeg nok skal komme ned i vægt og det på en måde, så det kan holde resten af min tid.

Det jeg arbejder med er antiinflammatorisk kost - jeg håber, du læser videre, for jeg er altså hverken religiøs eller fanatisk - det er bare mad - mad som man ellers spiser, men i en anden målestok - og som en sidegevinst, kan man så få nye madvarer og tilberedninger med ind over - og lige pludselig opdager man, at livsstilen har ændret sig - og hvis ikke, jamen så gør man jo, som man plejer  - hovedsagen er, at jeg har det bedre med den kost - og jeg pådutter ikke engang gemalen den, vi spiser nogen gange hver sin ret for tiden - mest fordi jeg spiser meget fisk og det er han ikke vild med - så kan han få lov at spise pølser, som jeg til gengæld ikke er så vild med mere - men jeg laver også mad til mig selv, som han kan li' - i aftes fik vi en næsten vegetariske lasagne, der var kød fra et kyllingelår og en vinge i og der var mad til to dage😉
Aubergine og squash gør det ud for 
2 lag lasagneplader, 
men der er også fuldkornspastaplader i,
for at få nok fuldkorn
sovsen består af champignon, bladselleri, rødløg
 og peberfrugt, samt en dåse hakkede tomater, 
frisk oregano, hvidløg, salt og peber,
bechamelsaucen er skiftet ud med h
ytteost pisket med æg,
igår var der et drys revet ost på, 
fordi jeg kun havde et halv bæger hytteost

MIDDELHAVSKOST
Jeg har erfaret, at min tilgang til den antiinflammatoriske kost ligger rigtig godt i tråd med Middelhavskosten, som var noget, der var meget fokus på for nogle år siden - der er vist nogle mindre forskelle på, hvori fokuser er rettet - i alle tilfælde så har Lifeum, den app jeg taster mit mad ind i og tæller kcal på, en "balanceret diæt", der hedder Middelhavskost, den har jeg slået over på, der er fordelingen af næringsstoffer lidt anderledes, den operer med 40% kulhydrat, 20% protein og 40% fedt - hvor en klassisk diæt følger sundhedsmyndighedernes anbefaling på 20% protein, 30% fedt og 50% kulhydrat.

ANTIINFLAMMATORISKE KOST
Jeg tænker, jeg er ved at finde min vej i den antiinflammatoriske retning,  som jeg vil i.
Jeg har rigtig stor fornøjelse af at følge en gruppe på FB, hvor et meget sødt menneske bruger sin tid på at vejlede os nye i dette univers, hun har dagligt her i juni lagt et emne op, som vi så kan arbejde med - det giver nogle nye input og nogle aha-oplevelser - det er en stor hjælp.

Der findes også grupper på FB, hvor man kan hente meget inspiration, men hvor tonen ikke altid er lige rar, fordi vi ikke alle har samme tilgange til emnet, og nogen mener, deres tilgang er mere rigtig end andres - når det bliver for ekstremt, så lukker jeg ned for gruppen i nogle dage.

Der er virkelig mange veje i en antiinflammatorisk livsstil, og det kan virke fuldstændig uoverskueligt, hvis man stiller et spørgsmål i sådan en gruppe, for så må man ikke det ene og så må man ikke det andet og så skal man dit og dat - jamen altså, jeg var lige ved at give op på et tidspunkt, men så tog jeg en beslutning om, at for mig var måtte Martin Kreutzer blive "guruen" - han har en ret afbalanceret tilgang, han tager meget udgangspunkt i folks forskellige årsager til at vælge den antiinflammatoriske livsstil - jeg bruger den bog, der hedder "Den store antiinflammatoriske kostguide". 

GRØNTSAGER/VEGETARISK
Nå men i det her 30 dages forløb, jeg deltager i, var der også et forslag om at prøve at lave aftensmad uden kød en dag eller to i løbet af en uge.
Jeg har nogle få gange lavet vegetarretter og tænkte derfor, at min udfordring måtte være en hel dag uden kød - så det gjorde jeg da 😇

Og hvordan så den dags menukort så ud 😳
Morgenmaden 
- var som vanligt grød lavet på chia, hørfrø og havregryn rørt i mandelmælk (jeg bruger mandelmælk fordi min mave ikke vil med komælk) og overnight i køleskabet, eller rørt i vand og kogt.
Jeg topper grøden med kanel, blåbær og valnødder - og det behøver man jo hverken at gå antiinflammatorisk eller vegetariske for at spise 😏
Jeg har forøvrigt købt frosne vilde blåbær i Rema 1000 - jeg siger jer, der er knald på kuløren - jeg koger dem med i grøden og så er der noget ala lilla grød 

Frokosten var 
OMELET MED SAUTERET GRØNTSAGER
Jeg piskede to æg og kom en rest kogt perlebyg i, for jeg er blevet opmærksom på, at selv om jeg får masser af kostfibre, så kan det knibe med Sundhedsstyrelsens anbefalinger af fuldkorn, når nu jeg ikke spiser ret meget brød.
Grøntsagerne var en rest grønne bønner, som kom på panden sammen med spidskål, forårsløg og peberfrugt.


Aftensmaden blev så det store vegetariske gennembrud 😚
PORTOBELLOBURGER MED EN LINSEBØF
- det blev det sådan set også, men jeg valgte at flække en stor portobellosvamp og så lave to "halve" burgere.
Svampene blev toppet med kapers, høvlet peberrod og gedeost (gedeost er et nyt påfund, som jeg ikke er helt sikker på bliver helt implementeret i min kost -mine smagsløg er vist ikke helt til typen, men lad os nu se 😏)
Portebelloerne kom i ovnen på 180 gr varmluft i 20-30 minutter (jeg havde ikke helt styr på tiden).
Linsebøfferne var en opskrift fra Claus Dalby's "Hold vægten" - de bestod af kogte grønne linser, bladselleri, løg, æbler, hvidløg, mandler, havregryn, HUSK, timian, salt og peber - de smager fantastisk.
Jeg spiste en let salat dertil, det var hjertesalat, tomat og agurk med en vinaigrette og lidt oliven.
En anden gang vil jeg prøve med en coleslaw dertil.



Det var for mig en stor succes med den vegetariske dag, men dermed ikke sagt, at jeg skal være vegetar - jeg skal vist have en større valgmulighed - men det er efterhånden godt nok mindre og mindre kød, jeg spiser fra 4-benet dyr - ikke fordi jeg ikke vil, men der er bare ikke plads, når jeg skal spise meget fisk og også gerne vil spise kylling - på samme måde får jeg mindre og mindre kartofler, pasta og brød, fordi det mangler bare ikke, når jeg spiser store portioner grøntsager.

KORT SAGT DEN NYE LIVSSTIL KOMMER STILLE OG ROLIG AF SIG SELV
når man lidt efter lidt ændrer på tingene,
og vælger ting, man kan li' -
og så kan man jo altid lige prøve en ny ting ind imellem 😘

MELLEMMÅLTIDER/NATMAD
En anden ting, jeg har fået ændret på i løbet af den sidste uges tid, og som også er et led i det 30 dages forløb, hvor vi en dag fokuserede på mellemmåltider.
Jeg har altid spist "natmad" - det gør jeg stadig, men i mindre målestok.
Jeg kom til at se en statisk på min Lifesum-app, som viste hvor meget af mine kcal der blev indtaget på de forskellige måltider og måtte erkende, jeg slet ikke fulgte de anbefalede indtag - så jeg har sat mit indtag op til både frokost og aftensmad og VUPTI - der er slet ikke samme appetit og lækkersult om aftenen - altså jeg får ikke mindre mad på dagsbasis, men en ny fordeling, som jeg har det helt fint med.

Livets gang i al almindelighed
Ja sådan går min dage med mad - det fylder meget af min tid - men nu hvor der begynder at blive åbnet op efter Corona, ja så kommer vi også lidt mere ud. Vi har haft fødselsdage i familien, vi deler stadig op, så vi ikke er mange samtidig - altså jeg kan rigtig godt li' at være sammen med hele familien på en gang, men det er nu også hyggelig med de mindre selskaber, så får vi snakket med alle, der er tilstede 😊

Nu er der også blevet åbnet op ud til verden, men indtil videre holder vi nu fast ved, at vores sommerferie i år skal gå til Fyn 😎
Vi fik godt nok en vis legemsdel lettet, da der blev åbnet op til Østrig, uha det er efterhånden ved at være 2 år siden, vi har været der - nå men den legemsdel faldt nu også ned igen 😏
Vi væbner os med tålmodighed og venter og ser, hvordan situationen udvikler sig - men vi havde da godt nok drømt om en lang ferie ned gennem Europa i år i vores nye bil - men pyt, den forbliver jo nærmest ny, når nu den ikke kører så mange km 🙈

GO' WEEKEND 
TIL ALLE 
DER LÆSER MED 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar