Søg i denne blog

onsdag den 14. november 2012

Mad - suppe og kager


Hvis ikke man kan finde på andet, kan man tale om vejret - men man kan da også tale om mad!
Vi får jo mad hver dag - ja flere gange dagligt - så det kan jeg da lige skrive lidt om i dag :-)

I aftes fik jeg  lyst til at bage, så jeg bagte
Kanelsnurre med marcipan 
Jeg synes, det så lidt svært ud, men det var det bestemt ikke.
Ingredienser til dejen i skålen til køkkenmaskine, røre, røre røre - hæve 1 time og så igang med det sjove - rulle, rulle og så sno og sno og det så sådan ud

efterhævning 30 min. pensling med æg og i ovnen 12 min.
Da da - så er der kager - smagte udmærket, 
men måske lige på kanten til at være tørre.

I sidste uge købte jeg en Butternut squash - jeg har hørt om dem, men aldrig set dem før, desværre glemte jeg at tage et billede, men man kan se og læse om dem Her 
Jeg brugte den i dag til 

Suppe med butternut squash og sprød topping.
Jeg havde desværre ikke alle ingredienser til toppingen, så vi fik ristet rugbrøds croutoner og græskarkerner samt lidt ristet bacondrys.
Jeg brugte kun 2 dl. cremefine 7%.
Selv gemalen synes, det smagte godt :-)
I morgen skal vi have resten og da vil jeg prøve at komme tern af kyllingbryst deri.

Vi kan stadig hente gulerødder, pastinak, persillerod, rødbeder, porrer og jordskokker i haven - så det skal udnyttes til madlavningen.
Gemalen er ikke den største grøntsags spiser, men han spiser det, jeg serverer - dog glider der mest grønt ned, hvis det er integreret i retten - så her er forskellige grøntsagssupper gode :-)


tirsdag den 13. november 2012

Slut med fødselsdage - så nærmer juletiden sig med raske skridt

Fredag aften stod den på 50-års fødselsdag hos min søster - en rigtig hyggelig aften, hvor hele familien var samlet unge som gamle og vores børnebørn var også med. De er de eneste børn i familien i de her år også på svogeren side, så de får noget opmærksomhed sådan en aften.

Lørdag blev der holdt familiefødselsdag for Laura her i gildesalen - det var eftermiddagskaffe og aftensmad, også en rigtig hyggelig dag, hvor der var flere børn :-)

Når nu der skulle være fest i gildesalen, så var der en anledning til så småt at begynde at tænke juleudsmykning udendørs. - Sidste år fik jeg gemalen med på, at vi godt kunne sætte lyskæderne på hegnet til Mortensaften og det var der jo i lørdags, så i år er det blevet en tradition, at lyskæderne kommer på hegnet på denne dato :-)
Det hygger gevaldigt herude på landet i mørket :-)
Der måtte også lige lidt nyt til på det udendørs plantebord
to små juleroser købte jeg - jeg synes godt nok prisen var høj, men de er også rigtig fine.
Når nu de har udtjent deres pligt på den her plads sammen med det julehalløj, 
der skal til om nogle få uger, 
ja så skal de plantes ud i haven, så vi skal gerne få fornøjelse af dem i mange år.

Søndag - det var hjemmedag - virkelig søndagshygge med strikketøj, TV og gemalen på sofaen, sådanne dage skal der bare til ind imellem :-)

Gemalen har i sommerens løb gået og kælet for en alpeviol, som var ved at gå ud, der var ikke et eneste blad tilbage på den, da han fik den ud
Nu ser den sådan her ud 




Den er fuld af knopper nede under bladene
Jeg håber, at jeg kan holde liv i den herinde nu :-)


Jeg er så småt igang med en julegaveproduktion - der skal strikkes og hækles af mange nøgler sort bomuldsgarn - uha det er ikke nemt at se på denne årstid - men så tager vi lige en vest til Laura ind imellem -
den skal være lige som den her - men bare i lilla

Jeg har fået gang i mine Knit-pro strikkepinde, som jeg købte på Kreative Dage - de her fancy nogen i træ med farver på - pokkers dyre er de, men prøves skulle det, og det ender for mig, som det gjorde med Clover hæklenålene, at jeg ikke kan bruge andet. Jeg må nok sige, at garnet glider let på de pinde.

I dag har vi fået "Randi krebinetter" eller hvad de nu skal kaldes - opskriften kommer i alle tilfælde inde fra mit hoved :-)
½ kg mager kalve&flæskefars rørt med et æg, en håndfuld havregryn og en spsk rasp,
lidt stødt koriander og spidskommen, hvidløgssalt, citronpeber og chilepeber og en ½ tsk. flage salt,
formet som karbonader og stegt på panden i knap 30 min..
Hertil fik vi kartofler, dampet blomkål og karrysauce.






torsdag den 8. november 2012

Fødselsdage og hæklet vest

Hu hej som tiden den smutter her :-)
Jeg har haft drøn travlt med at hækle en vest, som Laura skulle have i fødselsdagsgave i tirsdags, hvor hun blev 6 år.



Det var ret nemt, den er hæklet efter denne her opskrift, men jeg fik alligevel noget fornøjelse af garnet, for pokkers også, så havde jeg fået lavet en fejl i begge forstykker ret langt nede og måtte pille op igen. Jeg har ikke brugt det garn, som opskriften var lavet i, men fik at vide, det her passede, men der var hverken helt eller halvt nok garn til den hætte, der skulle have været på, så der blev også forsøgt lidt, inden det endte med kraven.

Hun bliver en stor pige hende Laura, hun går jo i 0'te klasse og hun lærer både om bogstaver og tal, og hun er vældig interesseret i det.
I år var det os, der kom med den bløde pakke og den fik ikke just den store opmærksomhed og det tror pokker med de spændende ting, som hun ellers fik - et barbie hus, en barbie hest, der kunne gå, en barbiedukke, der kunne synge og skifte hår og tøj, bare lige ved at trække i en snor, og noget fint pige-lego, som hun her er igang med at samle sammen med sin Bedste :-)

Mens hendes far og farfar var optaget af noget andet

og oldemor hyggede sig med lille Emil

Jeg forsøgte også med at billede af alle tre børnebørn
men det var ikke nemt for Laura at holde både Nana og Emil i ro samtidig :-)


Svigermor havde også fødselsdag i tirsdags, 93 år blev hun. Vi fejrede dagen med hende hos gemalens yngste søster i søndags - hun er meget dement og nogle dage er der slet ingen kontakt, men det var der i søndags og vi havde en rigtig hyggelig og sjov dag.

I dag bliver min yngste søster så lige 50 år og havde svigerfar levet, havde han også haft fødseldag.

Jeg er igen igen igen ramt af snot, denne gang er det hoste, der er værst - det er noget underligt noget, det står på et par dage eller tre, så har jeg det fint nogle dage og så kommer der bare noget igen i nogle dage, sådan har det været i 3 uger nu, så nu kan det godt holde op igen.


torsdag den 1. november 2012

Jordskokker - ovnbagte rodfrugter

I dag har vi gravet vores første jordskokker op ude i haven.

Sidste år fik vi foræret nogle fine jordskokker, flere end vi kunne spise, så de blev plantet ude i haven.
Først troede vi slet ikke, de kom op, men hold nu op lige med et, så stod der en hel skov - jeg havde hørt, at de blev høje, men blev alligevel overrasket:-)

Jeg fik læst mig til, at vi ikke skulle begynde at tage af dem før i slutningen af oktober - og det blev så den 1. november, vi fik taget de første.

De blev bagt i ovnen sammen med pastinak, gulerod, selleri og så lige lidt rosenkål - det med rosenkål har jeg ikke prøvet før, men det var rigtig godt - jordskokkerne de blev for bagte/udkogte - så de skal vel at mærke ikke have så meget eller laves i større stykker.
De blev spist til en oksehøjrebskotelet.

tirsdag den 30. oktober 2012

Mindfulness - når noget rives ud af en sammenhæng

Min datter var sød og sende mig dette link til DR, med overskriften "Mindfulness kurerer ikke stress".
DR's indlæg har udgangspunkt i dette indlæg på ugebrevet A4.
Jeg synes, at man river tingene ud af rette sammenhæng i disse artikler og giver Mindfulness en unødig negativ karakter.


Der, hvor jeg synes tingene hives ud af deres rette sammenhæng er, at man tager udgangspunkt i et kursusforløb/foredrag for alle uanset om de er stresset eller ej. 
Undervisere på sådan et forløb har efter min mening ikke den fjerneste mulighed for at "helbrede" nogen, de har muligheden for at gøre opmærksom på, at Mindfulness findes og er en mulighed for nogen til at ændre på hverdagens stress og tummerum.
Er man først ramt af stress i en sådan grad, at man er syg af det, så er det slet ikke på sådan et forløb, man skal hente hjælp - så skal man have lægehjælp og uddannet psykolog på. Når en uddannet psykolog i et forløb for den enkelte person, bruger begreberne i Mindfulness, er jeg et bevis på, at det kan gøre gavn.


Jeg har selv tilbage i 2003/2004 været hårdt ramt af stress og i 2011 var jeg ramt af depression. To tilstande, som på nogen punkter ligner hinanden til forveksling.
Jeg har under begge forløb konsulteret den samme psykolog - en psykolog, som jeg har kemi med og som forstod at få mig på ret køl igen uden brug af medicin, men ved hjælp af kognitiv træning og begreber, der hører hjemme under Mindfulness.

Dermed siger jeg ikke, at man kan helberedes for hverken stress eller depression uden medicin, først og fremmest fordi det har jeg slet ikke viden til at udtale mig om, dernæst har jeg set ligestillede, der ikke vil komme ud af disse tilstande uden brug af medicin.
Jeg er heller ikke ekspert ud i Mindfulness, men jeg er i et mindre omfang bruger af det.

Psykologen, jeg gik hos brugte principperne i Mindfulness til at få mig til at leve i "nuet" og igen finde glæde i livet. Vi snakkede egentlig ikke så meget om, hvad det var for principper, hun brugte, men på et tidspunkt, hvor jeg var gået fra at have en svær depression til en moderat depression, kom jeg via min sagsbehandler på et 9 ugers forløb, som Kommunen havde for stress og depressionsramte. 
Her var Mindfulness  det grundlæggende, og jeg blev klar over, at det bl.a var nogle af de begreber, min "egen" psykolog havde brugt.           
På det 9 ugers forløb,var der tilknyttet en psykolog og hendes undervisning var bygget på Mindfulness. Meditation var det grundlæggende, (noget min "egen" psykolog ikke havde brugt), ellers blev der efter min opfattelse "snuset" til forskellige principper i Mindfulness. 
Jeg er sikker på, at psykologen, der underviste var dygtig til Mindfulness, men der var ikke tid til at gå i dybden hverken med det enkelte princip eller den enkelte deltager.
Jeg oplevede, at vi fik opgaver, som jeg selv kunne gennemføre og få gavn af, fordi jeg havde været igennem det eller noget lignenede hos min "egen" psykolog, men andre deltagere havde svært ved at tackle dem og få noget ud af det, fordi der ikke var tid nok til at nå i dybden, men jeg oplevede også, at nogen blev glade for Mindfulness og specielt for meditationen.


Jeg synes, det er rigtig godt, at nogle arbejdsgiver vil give deres ansatte mulighed for at få nogle værktøjer til at gribe hverdagen anderledes an,  det kan så være op til den enkelte at bruge disse værktøjer.
Det behøver jo ikke være "stand in" for at forbedre arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, det behøver heller ikke betyde, at medarbejderne bare skal fortsætte med at stresse derud af.
Jeg tror på, at har medarbejderne fået udbytte af Mindfulness, så vil det være medvirkende til, at de kan sige fra og sige "nu er nok nok".


Jeg oplever selv, at Mindfulness giver mig ro og glæde - jeg er ikke god til meditationen, men jeg kan trække vejret dybt ned i maven, jeg kan tænke mere positivt, finde glæde i de små ting og jeg lever meget mere i nuet end et sted ude i fremtiden - jeg går ikke og græmmes over fortiden - for sket er sket og kan ikke som sådan gøres om, men jeg kan gøre som Flora skrev i dag:
"Og nogle gange må man lukke en dør. Enten en indre eller en ydre dør.
 For at kunne gøre sig fri og kunne bevæge sig videre. Husk blot at lukke døren med venlighed. 
Slut fred med det, der var. Og bevæg dig frit
 videre på dit livs rejse." 



Kort og godt lad være med at blande tingene sammen, hver ting til sin tid - Mindfulness er ikke synderen for dårligt arbejdsmiljø.







søndag den 28. oktober 2012

Vintertid med det der følger

Hvilken skøn morgen - ja, der er hundekoldt udenfor, men solen skinner, himlen er blå.
Solens stråler i køkkenets vindue afslører nok så fint, at vi sørme ikke behøver bekymre os om, hvordan man laver et spindelvæv til Halloween, det har edderkopperne ordnet nok så fint.

1 time fik vi foræret i denne nat - så klokken var såmænd kun lidt over 8, da jeg steg ud af min seng, væggeuret var ikke blevet stillet tilbage, så jeg troede den var over 9!

Både gemalen og jeg er igen ramt af ondt i halsen og hovedet, hoster og skiftevis fryser og sveder.
Den med at mænd er pylret, når de er syge, den holder ikke her - her er det mig, der pylre.
Gemalen han står op midt nat, ligger lidt på sofaen, laver kaffe og varmer brød til MIG, går ud og skifter fra sommer- til vinterdæk på MIN bil.
Alt mens jeg sidder inde i varmen, nyder kaffen, solen og den blå himmel :-)

JEG ER EN HELDIG KVINDE

lørdag den 27. oktober 2012

Kreative dage

Igår var jeg på heldagstur - jeg var i Fredericia til Kreative dage, sammen med Hanne, og det var rigtig hyggeligt.
Der er jo masser at kigge på, rigtig meget garn og patchworkstoffer, men også alt muligt andet hobbyrelateret. Der kan virkelig hentes inspiration til kreative sysler.

Det må være en eftertragtet messe både for besøgende og udstillere - der var rigtig mange besøgende, jeg stod i kø for at komme ind kl. 11.15 og tænk, der var også udstillere her fra Himmerlands-området, nemlig Bettekun - som har en dejlig garnbutik og netshop. Og så var Gavl-huset fra Haverslev  der, og de har da vist noget for enhver kreativ sjæl :-)
Om der skulle være flere tør jeg ikke sige, vi tror, at vi fik set det hele, men om vi gjorde, det vides ikke præcis, for vi havde udset os nogle stande, vi ville se, så vi kom lidt på kryds og tværs af det hele - og det er altså en meget stor messe.

Vi skulle bare snuse rundt og hygge os, men jeg gik nu også målrettet efter at få noget rødt garn med hjem, der skulle passe til nogle strømpebukser og det fandt jeg hos http://www.tantegroen.dk/  - nemlig  Den her  - det mærker bare helt utrolig blødt og lækkert.
Der ud over fik jeg købt mine første Knit Pro strikkepinde, ja jeg skriver mine første, for eftersom de bliver rost i høje toner, kan jeg forestille mig, at det går som med Clover hæklenålen, at jeg efterfølgende ikke tror, jeg kan bruge andet. Jeg måtte da også lige have en ny hæklenål, for jeg skal bruge nr. 5 til vesten, jeg skal igang med og sådan en havde jeg ikke, der stod clover på :-)

Det her blev det fysiske udbyttet af turen



torsdag den 25. oktober 2012

Lauras vest

Tirsdag blev jeg færdig med Laura's vest og jeg fik den afleveret i aftes.
                                         

Laura var glad for den og jeg synes også selv, at den blev fin, men for stor var den bestemt ikke, så den skal bare bruges nu :-)
Næste projekt er endnu en vest til Laura, den  skal være fødselsdagsgave.
Jeg har fundet Denne opskrift og den skal være rød.

Jeg har været lidt små dårlig, hovedpine, svimmel, træt og kriller i halsen - så der er ellers ikke sket så meget her.

I dag har jeg været ved at skifte browser, så nu er det spændende, om jeg kan få opsætningen til at fungere - det her er andet forsøg :-)
Billederne står ikke i udgivelsen, som jeg har fået dem til på "kladden" :-(

mandag den 22. oktober 2012

Hverdag igen

I sidste uge havde jeg overnattende gæster fra onsdag til lørdag - min moster, min kusine og hendes to små piger og min fætter stødte til om torsdagen, hvor han dog sov hos min mor, fredag byttede han med min moster, så han sov her og hun sov hos min mor.
Så her var dømt "pension på Bakken" - fra at være to, var vi pludselig 6 og det i forskellige aldrer, så der skulle tænke på lidt af hvert til morgenmad, frokost, mellemmåltider og aftensmad - jeg lavede nu kun aftensmad 2 aftner, den 3. aften inviterede min mor.
Den første dag fik vi hamburgryg med kartofler, gulerødder og blomkål og de små piger spiste masser af kartofler og gulerødder, men så tænkte jeg, at jeg hellere måtte servere pasta og kødsovs eller lagsagne den anden dag, for det plejer at være noget børn er meget glade for, det blev førstnævnte, men de to små piger, de vil hellere have haft kartofler og gulerødder :-/
Den primære grund til at de kom var, at de skulle besøge min mormor, men de kan jo ikke være på plejehjemmet hele dagen - slet ikke de to små piger.
Vejret var jo ikke just med dem, der regnede bogstaveligtalt fra de kom til de tog hjem, så de små pigerne kom ikke meget ud, så her var liv og glade dage :-)
Fredag eftermiddag var min kusine og børnene med min datter, svigerdatter og børnebørn i legeland, så der skete lidt for de små.
Imens bagte jeg lagkagebunde og fik lavet en lagkage, som de kunne få med ned til min mormor og fejre den ældste af pigernes fødselsdag fredag aften (hun bliver 3 år i dag).

Det er jo hyggeligt sådan at have besøg, men jeg kan nu godt mærke, at jeg ikke er 25 længere, for jeg var sørme træt bagefter  - så weekenden er blevet brugt på ren afslapning :-)

Gemalen er ramt af snot, men der er vel også højsæson for den slag nu, hvor vi den ene dag skal have vinterjakke på og den næste kan gå i sommertøj.

I dag står den så på vasketøj og almindelig oprydning - jeg er stadig ikke færdig med Lauras vest, så den skal jeg gerne have gang i igen i dag.






tirsdag den 16. oktober 2012

En fugl

Jeg har nok, jeg kan tage mig til - jeg skal have logerende fra i morgen, burde have gjort rent hist og pist igår, men i stedet, så faldt jeg i staver - ja, hvad fik mig til det - en fugl - en fugl i haven :-)

Jeg snakkede i tlf. med min datter, og jeg tror såmænd, at hun til tider tænker, at hendes mor går og bliver lidt småskør - for først undrede jeg mig over synet, der mødte mig, da jeg kiggede ud af terrassedøren, der regnede ikke lige udenfor, men det gjorde det nede på marken, et øjeblik senere underholdt jeg hende så om den her fugl i haven.

Jeg fik øje på noget gråt mellem de brune blade, det var ikke nemt at se - først tænkte jeg "er det en rotte" - men heldigvis, så vendte den omkring og jeg kunne se at det var en fugl. Den var på størrelse med en solsort, den havde et gråt og hvidnistret bryst og et langt tynd næb. Jeg anede ikke, hvad det var for en fugl!
Jeg forsøgte at få et billede af den,
men jeg tror  kun det er mig selv,
der kan få øje på fuglen

Jeg betragtede den længe, den kunne stå musestille og falde i et med efterårsløvet og så trippede den lidt rundt og vendte sig med ryggen til og pustede sig op, måske fordi den havde opdaget, at der var kommet en skade ind i haven.
Jeg måtte hen og søge på nettet, for jeg var nysgerrig for at finde ud af, hvad det var for en fugl - det var en sjagger - jeg har hørt om sjaggeren, men tror ikke, jeg før har set en.
Den var i haven hele eftermiddagen, men i dag har jeg ikke set skyggen af den, da var der derimod en solsorte, som boltrede sig mellem rhodedendroner og lyngplanter :-)

Sidste vinter havde vi mange flere små fugle i haven, end vi tidligere har haft, og sådan har det også været hen over sommeren. Jeg tror, at det er rigtig, at der er kommet flere til, men jeg tænker også, at grunden til jeg ser dem er, at jeg er meget mere opmærksom, forsøger at leve i nuet og nyde tilværelsen og på derfor har sanserne meget mere med mig.