Søg i denne blog

fredag den 30. marts 2012

En hyggefis i cirkelinekjole og oksesteg i æblejuice

Onsdag formiddag lige da jeg skulle afsted til motionscentret - ja hvad hører jeg så - en traktor, der arbejder for at komme op af bakken - og ja, så var jeg klar over, at det var her på matriklen, der skulle spredes gylle. Gemalen havde hørt den, så han var på vej ind med vasketøjet og så var det ellers med at få tjekket om alle vinduer var lukket.
Så det var rigtig dejligt, at jeg havde nået at være i haven tirsdag i det dejlige vejr.
Nu er "duften" ved at fortage sig, men den hænger stadig, når vi kommer udenfor.
Den her hyggefis
hun underholdt sin mormor og morfar igår :-)

Det er Nana, som fik cirkelinekjolen
den passer bare lige på en prik :-)
Hun fortalte selv i dagpelejen, at mormor har "stikket" den.

Hun havde hostet ret meget om natten og ikke sovet så godt, så forældrene synes ikke, hun skulle i dagpleje. Så svigersønnnen vil gerne lave en byttehandel - vi passede Nana og han rengør min bil, inden den skal ud på en lang køretur - det var en handel, vi synes om :-)

Jeg var en tur ved fodterapeuten igår, det er så dejligt, fødderne bliver så bløde og neglene så fine.
Så morfar puttede Nana til middag. Jeg havde skiftet hende inden jeg kørte og heldigvis havde jeg vist morfar, hvordan de nymodens buksebleer skal åbnes, for Nana nåede at lave stort i bleen, før hun kom ud at sove - men det klarede morfar da også fint og så nappede Nana lige 3 timer i barnevognen :-)

Oksesteg med æblejuice
Nana's forældre kom og hentede hende til aften og spiste med - jeg havde lavet en steg - et stykke tyksteg, som blev brunet i en gryde, og så kom der æblejuice ved, som den simrede i i ca. 45 minutter, hvorefter der kom en halv knoldselleri skåret i små stykker og 3 løg i både ved og så småsimrede den igen i ca. 45 min. Den blev serveret med ristede champignon og ovnstegte kartoffelbåde - jeg hældte noget cremefine 7% i væden og jævnede den en smule med kartoffelmel - det er en opskrift, der kan anbefales.

I dag står den på fysioterapeut og frisør og restemad til middag.





tirsdag den 27. marts 2012

Have-vejr

Hvilket fantastisk vejr, vi har haft i dag og ingen gyllestank, der generede udenfor, så det har bare været havevejr.
Jeg har klippet roser ned, det er noget før end jeg plejer, så jeg håber ikke, der kommer hård nattefrost igen, lavendlerne, der er i samme bed, er også klippet ned, beddet er gjort ren og klar til at få gødning og et lag pyntebark.

Jeg har vist aldrig præsenteret Frida her på bloggen
Her er hun
en dame på 5 år

Hun er en dejlig hund, men i dag måtte hun have snor på, det passede hende ikke, men var dog bedrer end skulle stå i hundegården, mens mor var i haven.
Normalt går hun bare løs, men der er strøet noget hønsemøj ud i køkkenhaven og det kan hun ikke holde sig fra, og så har rottemanden været her i dag og lagt rottegift ud i maskinhuset, hvor Frida plejer at gå. Det er godt nok dækket godt ned, men jeg vil ikke risikere, at Frida skulle få fat i det, så der måtte hun altså heller ikke komme ud i dag.

Forleden fandt jeg en kurv med valnødder i, altså sådan nogen til at knække. De er fra jul, men min nærrighed er for stor til bare at smide dem ud, så jeg knækkede dem og er nu ved at bage et valnøddebrød - så gemalen kan blive budt på nybagt brød til aftenskaffen,


men jeg er godt nok spændt på, hvordan det bliver, for det er hævet helt enormt, selv om der kun er 25 gr. gær i :-)

mandag den 26. marts 2012

At ville det heel inden påske

Kender I det her med at man skal nå noget inden en bestemt tid - uha som jeg har det med at tænke den slags, uden at være særlig realistisk.

Jeg har det med at trække tiden, så ting skal gøres i sidst minut og jeg har det med at ville det hele på en gang.

De to ting hænger bare ikke sammen!

Lige nu vil mit hovede
  • Have gjort hele huset rent, ikke bare sådan lidt, men godt rent
  • Ordnet hele haven
  • Så sommerblomster mm.
  • Pyntet krukker
  • Lave påskepynt og påskegaver
  • Sy et tysk flag (som jeg bare ikke kan få til at passe)
  • Sy og hækle sofapuder
  • Passe børnebørn
  • Gå i motionscenter
  • Have styr på sommergarderoben
  • Ryddet værelset, så det syværelse kan blive til virkelighed
  • Lave et hyggeligt gæsteværelse
  • Male i soveværelset
Ja jeg har såmænd mange flere ting til at flagre rundt i mit hovede.

Det værste er, at når jeg får disse flop,
så bliver konsekvensen ofte,
at der slet ikke sker noget,
fordi jeg ikke kan overskue det.

Så vil det nemmeste være  at sætte mig i stolen og hækle nogle påskeæg, det er jo også hyggeligt og der kan ses resultater - men sådan skal det bare ikke være, så nu må jeg lave en realistisk plan for, hvad jeg når inden påske.
Selverkendelsen er, at der kun er 10 dage til,
at der står påske i kalenderen.
(og i dag er jeg skide træt)



søndag den 25. marts 2012

Jeg skal til blogtræf

Det sker lige her

 Blogtræf i Aalborg 2012
Ja, det glæder jeg mig meget til - det er godt nok den dag, Nana's 2-års fødselsdag skal fejres, men jeg når vist begge dele.
Det bliver spændende at møde en del af de bloggere, som jeg følger og måske jeg også kan lære noget nyt på sådan en dag :-)

Igår blev havearbejdet ikke til noget, der var pivende koldt herude på bakketoppen og vi blev enige om, at det godt kunne vente til bedrer vejr, så jeg fik vasket gulve i stedet for.

I dag er der fint vejr - så hvorfor i alverden sidder jeg egentlig her - jo jeg skal have bagt en kage, for Nana og hendes forældre kommer i eftermiddag. Svigersønnen skal have lagt bukser op, til gengæld har de rester med til aftensmad :-)

fredag den 23. marts 2012

Påskeliljer

 - ja jeg tror, at det ender med påskeliljer i min have til påske, måske før - hvis solen bliver hængende
Jeg har rigtig mange påskeliljer, det vil sige grønne blade, for jeg synes godt nok, det er for lidt blomsterknopper, der er deri.

Hvor dejligt, at solen kom her i eftermiddag - jeg tilbragte lidt tid i haven med hakkejern, rive og trillebør - og beheskelsen kom helt af sig selv - jeg ved det jo godt, jeg ikke skal starte ud med hverken en hel eller halv dag derude - en god time klarede kadaveret i dag.

Jeg har ventet og ventet på en masse løg, som jeg satte i efteråret, jeg var helt nervøs for, at de ikke vil komme, for dem, jeg havde sat i rosenbedet er kommet op for længe siden - men hold da op, man skulle tro, nogen havde givet dem substral, for nu vælter de op med lynets hast :-)



Cirkelinekjolen er færdig

Hvor har jeg da haft en travl uge, men nu har jeg ferie, fra i onsdags til næste fredag :-)
Det har bare været en masse småting, der har taget tid  og så har jeg haft Laura på ferie fra onsdag til torsdag -  men langt om længe har jeg da også fået cirkelinekjolen gjort færdig

Den passer fint på ærmelængde og i vidden
men er noget kort i længden,
så det bør vist hedde en tunika

Måske der senere kan komme et billede af Nana i kjolen, for hun elsker kjoler for tiden :-)

Laura synes bare lige, at det var så længe siden, hun havde været her og sove - så det passede jo fint med, at jeg skulle have ferie.

Vi hyggede
 Vi var ved fiskemanden efter rødspættefiletter og
Laura panerede og jeg stegte dem

Og så er det slut med at have computeren i fred,
når Laura er her, for nu kan hun selv spille
Koncentrationen er stor, når der skal spises is samtidig :-)

Igår var vi i Aarhus i Bazar Vest, sammen med Nana og hendes mor.
Der har jeg ikke været før - vi så ikke så meget af det, men det er et spændenden sted - Laura er vild med de fine kjoler og sko, de sælger  - og jeg er, som min datter, vild med deres mange grøntsager, frugt og specialiteter hos købmanden. Nana synes bare det er dejligt, når der er en lang gang, hvor hun kan hoppe og løbe rundt :-)

I dag er der hjemme-dag, så jeg håber snart tågen letter, så den lovede sol kan komme igennem, for jeg vil gerne i haven.

Nu hvor cirkelinekjolen er færdig, er der tid for lidt påskepynt. Jeg hækler æg og skal til at prøve og sy nogle små harer.
De hæklede æg er tildels efter opskrift fra Hendes Verden fra denne uge og så en selvkombineret opskrift med udgangspunkt i Karen Klarbæks minikugler - billeder vil følge, når æggene hænges op :-)




mandag den 19. marts 2012

Gymnastikopvisning med appelsinkage

Cirkelinekjolen nåede altså heller ikke at blive færdig i denne weekend, men lidt har jeg da fået gjort ved den, så nu varer det ikke længe.
Vi har været til gymnastikopvisning med Laura igår - en hyggelig eftermiddag.
Det er helt utrolig, at så lille en by kan mønstre så mange gymnaster og samle så enormt mange mennesker til en opvisning. Udover at holdene viste, hvad de kunne, så kom der et kæmpe hold og gav opvisning.
Efter opvisningen, var der kagebord og kaffe - Laura havde spurgt, om jeg vil bage en kage og det vil jeg selvfølgelig.
Jeg vil have bagt citronmåner, men Laura synes bestemt ikke om citroner, så det endte med, at jeg i lørdags lavede en appelsin-udgave af Lone Landmands citronmåne - den blev godkendt af gemalen, datterne og svigersønnen, så der blev bagt en bradepande "appelsin-sol" søndag formiddag. Jeg lavede en sol af krymmel ovenpå glasuren.
Der var bagt så meget kage, så der var rigtig meget tilbage på fadene, da vi skulle hjem - der var også en god portion af min tilbage - så forhåbentlig er den frisk nok til at komme med til "nørkle-klubben" i aften - citronmånen var næsten bedrer på 2. dagen, men den havde været i køleskab, det tør jeg ikke med denne, fordi der er glasur på.
Laura måtte med os hjem igår, fordi svigerdatteren fik migræne - så vores aftensmad blev indtaget på den "gule måge" - det var nu meget hyggeligt - Laura legede i legerummet og kom løbende ind og fortalte  "jeg har fået en ny veninde og jeg kender hende slet ikke" og så var hun væk igen :-)
Det var en hyggelig søndag - så nu er vi klar til en ny uge :-)

lørdag den 17. marts 2012

Forudseende handymand

Det var godt nok meget meget heldigt at gemalen var hjemme i dag, da jeg skulle i bad - og at han er handymand og meget forudseende :-)

Der kom kun kold vand ud af bruseren, termostaten i bruseren var nemlig kaput!!
Hvad gør konen - galer efter hendes handymand, som fluks finder en ny termostat - for den havde han købt på tilbud, da den nu afgåede termostat første gang viste tegn på at være ovre det.

Men som den handymand han er, så forsøger han jo at reparere det, der repareres kan og gang på gang, har han fået termostaten til at virke - hvilket kvitteringen på den "nye" var synligt tegn på - den var nemlig købt 1. juni 2010 :-))

Vi passer Nana og alt mens handymanden arbejdede i brusenichen, så stod hun med hovedet ind over WC-kummen og råbte "Er der nogen hjemme". Det synes hun var sjovt, for det rungede jo - på et tidspunkt ryger der et mindre pænt ord ud af min mund - og selv om hun stod og råbte, så hørte hun altså også, hvad der blev sagt og mormor fik meget bestemt  besked på "det må du ikke sige".

fredag den 16. marts 2012

Varm mad ca. kl. 12

Ja - her i huset spises der varm mad til middag, fordi gemalen har nogle atypiske arbejdstider.
Det er på sin vis rart nok, men det griber også forstyrrende ind i en dagsrytme.
Det tager jo lidt længere tid, end det gør at sætte en rugbrødsmad på bordet.
Men selv om vi nu har gjort det længe, så er det stadig svært at huske, at få noget op af fryseren dagen før - så nogle dage må jeg bare finde på i en fart.

Sådan var det igår og det endte med grøntsagssuppe - jeg tog
 4 kartofler, 4 gulerødder og en tyk skive selleri,
det blev skåret i småstykker og kogt i
8 dl. vand med en dusk persille, 2 fed hvidløg og 1 bouillonterning.
Da grøntsagerne var møre blev suppen blendet og jeg kom
100 gr. philidefia light, 4 porrer skåret i tynde skiver og et drys tørret timian i,  og så fik det et opkog til porrerne var tilpas.
Dertil fik vi et drys skinkestrimler og

ciabatta flütes
Det er en utrolig nem opskrift, dejen slåes med ske og efter hævning hældes den ud på den meldryssede bageplade og skæres ud til den brødstørrelse man ønsker. I følge opskriften er det 3 brød.

Opskriften har jeg fra denne bog, som jeg også har nævnt i tidligere indlæg.

Det meste af eftermiddagen gik med en hovedrengøring af badeværelset - hold da op, det er dejligt, når det er gjort:-)

Så jeg kunne med god samvittighed tage over til svigerdatteren med håndklæderne, som hun blev rigtig glad for.
Laura fik en læbepomade med kirsebærsmag - det er nogen gange ganske utrolig, hvor lidt der skal til at fornøje en 5-årig :-)

Jeg fik aftensmad, mørbradbøf, sønnen ringede og højtaleren blev slået til, så jeg kunne også høre hans snak med Laura og så læste jeg godnathistorie for Laura, Tommelise læste vi - så jeg var også rigtig glad :-)

torsdag den 15. marts 2012

Håndklæder

Så er der lavet en lille overraskelse til svigerdatteren

Limegrønne håndklæder
farven er ikke god på billedet

Hun er glad for limegrønt og til jul lavede jeg små karklude, som hun bruger i køkkenet til børn og et par karklude i almindelig størrelse til hende.
Så da jeg så, at Brugsen lige havde 4 nøgler tilbage, så snuppede jeg dem og har altså fået strikket to håndklæder af de 3 nøgler.

Jeg har slået 88 m op, strikket 24 pinde ret, og så har jeg strikket 12 p startet med 12 r, herefter skiftevis 8 r og 8vr og sluttet pinden med 12 r., hvorefter jeg igen strikker 12 p men med ret over vrang, men jeg starter og slutter hele tiden med 12 r - når der er 12 firkanter over hinanden slutter jeg med 24 pinde ret. Jeg strikker stropper med 18 m 6 p ret.
Jeg synes, det er blevet en pæn størrelse til et køkken-håndklæde.

Det er så dejlig nemt at sidde med, når jeg ser TV, men det betyder jo at jeg kommer til at sylte det, der kræver lidt mere  - lige nu er det stadig cirkelinekjolen, der venter, men mon ikke den bliver færdig til weekenden.

Jeg skulle hækle et lille fladt abehoved for min mor, det skal syes på en babytrøje - det skulle jo bestemt ikke være nogen sag - men hold da op, de ører, de vil bare ikke blive ens - jeg har vist meget at lære ud i hæklingens verden endnu, måske var det også en dum opskrift.
Øret var ikke startet og sluttet ens og så kan man jo ikke bare skrive hækkel højre øre som venstre, efter flere forskellige forsøg, endte jeg med at hækle det sidste øre fra vrangen, det var det bedste resultat, jeg kunne opnå, men jeg ikke er tilfreds med det.

Nu skal jeg have gang i noget nyt TV-nørkleri - måske nogle små oldemorsfirkanter af bomuldsrester - jeg har lavet en del og vil have dem syet sammen til et bærestykke til en kjole til Nana - måske jeg skal hækle dem sammen, det har jeg nemlig ikke prøvet at gøre før.

Ellers er det jo tid for lidt påskepynt :-))