Lige et lille pip fra mig - det går i den rigtige retning, men jeg hoster stadig meget - så der sker ikke det store på Bakken for tiden.
Der bliver ikke rigtig taget nogle billeder, men jeg kan fortælle, at mine pæoner står med mange fine knopper lige nu og der er et par fresia i orangeriet, der er sprunget ud.
Det skyder op af jorden i køkkenhave, ærterne er ved at være høje, så gemalen har sat hegn til dem i dag.
Solen skinner - det er dejligt :)
Jeg bor på en skøn bakketop med min mand, er livsnyder - meldte mig ud af arbejdsmarkedet i 2012, jeg valgte at gøre det bedste for mig. Min blog handler mest om mad, sundmad/slankemad, livsstilsændring og en lang vægttabsrejse, der startede 1. december 2017, som indtil videre har resulteret i et vægttab på 23 kg. Ud over mad er det familie, hækling og skønne ferier, der fylder meget i mit liv.
mandag den 17. juni 2013
torsdag den 13. juni 2013
Kold lungebetændelse
Min blog forsømmes voldsomt for tiden - jeg er blevet ramt af en kold lungebetændelse og en voldsom hoste, som har taget al min energi.
Der er bedring i sigte, så forhåbentlig kan jeg snart begynde at indhente noget af det forsømte igen, men der er vist en del, der må prioriteres højere end bloggen i første ombæring, så nu må vi se, hvornår det hele kan fungere normalt igen.
Der er bedring i sigte, så forhåbentlig kan jeg snart begynde at indhente noget af det forsømte igen, men der er vist en del, der må prioriteres højere end bloggen i første ombæring, så nu må vi se, hvornår det hele kan fungere normalt igen.
fredag den 7. juni 2013
Haven har høj-prioritet lige nu
Der er bare lige lidt nok tid til at blogge for tiden - der er så meget andet, der skal gøres - men det skal der jo også være, for ellers vil der jo ikke være noget at skrive om :)
Vi spiser for lidt purløg
men pyt, det ser skønt ud i køkkenhaven lige nu :)
Jordbærene blomstrer, der er agurker i drivhuset,
ja det spirer og gror i hele haven
det er en herlig tid.
Igår var jeg i køkkenhaven, det er ellers ikke mit domæne, men gemalens.
Jeg har dog nogle små højbede, som er mit ansvar, og dem havde jeg ikke fået sået i endnu, men det blev gjort.
Gemalen kom forleden i tanke om, at han da vist ikke have fået sået noget persille og ganske rigtig, både krus- og bredbladetpersille var ikke kommet i jorden, så det kom i højbedene sammen med lidt salat og koriander.
Vi har forsøgt at så salat i potter, men det duede ikke, måske var det den forkerte slags - det skal vist være noget, der danner hoveder - eller også så har der været noget andet, vi ikke har forstået.
Jeg har ikke prøvet at have koriander før, så det er spændende, hvordan det arter sig, når det kommer op :)
Så har jeg sået squash i potter, for lige at se om de kan få lidt bedre muligheder med en begyndelse inde i "orangeriet" - det er også lidt sent, men det er det her med kommunikationen - gemalen mente, at der var sået squash, fordi jeg har forsøgt mig med at tage frø fra butternut squash, som han har sået - men jeg havde altså også købt nogle almindelige squashfrø.
Jeg plantede også vores fresiaer om - lidt spændende hvordan det går, for det burde vist have været gjort noget før.
Der er rigeligt at gøre i haven for tiden, mit staudebed er ved at gro til i ukrudt og det er rosenbedet såmænd også - men der er jo også andre gøremål, der skal passes - så lige nu summer "der er altid noget at gøre for en husmor" inde i mit hoved.
søndag den 2. juni 2013
"Hønsehuset" er sommerklar
Så blev der juni, og i følge kalenderen er der sommer, så vi gjorde "Hønsehuset" sommerklar igår
Der kommer mere farve på dernede, når blomsterne springer mere ud og dugen skiftes ud med en farvestrålende voksdug.
Vi har en del pelargonier i år, som gemalen selv har lavet, der er en enkelt blomst i dem nu, men der skal gerne komme mange flere i.
Billederne på væggen er en ide, jeg hentede på Betty's blog - da jeg så hendes fine broderede billeder på altanen, blev jeg mindet om, at jeg også havde sådan nogen, som min farmor broderede til mig for rigtig mange år siden, og de kunne da pynte i vores "hønsehus", i stedet for at ligge i en kasse til ingen verdens nytte. På loftet fandt jeg også det par gamle malerier, som bestemt har set deres bedste dage, så de kan såmænd ikke tage stort mere skade af at hænge i "hønsehuset" - så de er også kommet op dernede.
Stolene skal have nye hynder, nu må vi se, hvad jeg finder på og tid til - jeg kunne godt tænke mig selv at lave nogen, men det er så meget, jeg gerne vil lave lige nu, så det bliver et tidsspørgsmål.
Dejligt vejr var det igår, og i dag er der så ikke det bedste vejr til at sidde dernede, men forhåbentlig bliver det en dejlig sommer, hvor vi kan opholde os i "hønsehuset" rigtig mange dage.
Citrontræet har overlevet sin første vinter i "orangeriet"
Der kommer mere farve på dernede, når blomsterne springer mere ud og dugen skiftes ud med en farvestrålende voksdug.
Vi har en del pelargonier i år, som gemalen selv har lavet, der er en enkelt blomst i dem nu, men der skal gerne komme mange flere i.
Billederne på væggen er en ide, jeg hentede på Betty's blog - da jeg så hendes fine broderede billeder på altanen, blev jeg mindet om, at jeg også havde sådan nogen, som min farmor broderede til mig for rigtig mange år siden, og de kunne da pynte i vores "hønsehus", i stedet for at ligge i en kasse til ingen verdens nytte. På loftet fandt jeg også det par gamle malerier, som bestemt har set deres bedste dage, så de kan såmænd ikke tage stort mere skade af at hænge i "hønsehuset" - så de er også kommet op dernede.
Stolene skal have nye hynder, nu må vi se, hvad jeg finder på og tid til - jeg kunne godt tænke mig selv at lave nogen, men det er så meget, jeg gerne vil lave lige nu, så det bliver et tidsspørgsmål.
Dejligt vejr var det igår, og i dag er der så ikke det bedste vejr til at sidde dernede, men forhåbentlig bliver det en dejlig sommer, hvor vi kan opholde os i "hønsehuset" rigtig mange dage.
Citrontræet har overlevet sin første vinter i "orangeriet"
Så det er også kommet ud i frisk luft -
Det skyder rigtig godt og
står nu med en del blomster og dufter helt fantastisk.
Årets første agurker er høstet i dag
Det er skoleagurker og den lille er en snack-agurk
Vi har flest skoleagurker, fordi jeg bedst kan li' konsistensen på dem, de er ligesom mere faste i det end salatagurken, men vi har også en enkelt salatagurk, ligesom vi har en, der hedder en mini-agurk.
Det er en herlig tid, vi går i møde - tomaterne begynder så småt at blomstre og det skyder op i køkkenhaven, så det kan ikke vare længe inden der bliver andet at høste end agurker :)
fredag den 31. maj 2013
Lakrids-kys og havearbejde
Dejligt vejr, der var igår, og vi også er vågnet til i dag :)
Så er det jo bare med at komme udenfor - så jeg var i haven igår eftermiddag.
puha - det var ikke meget, jeg nåede, men hårdt arbejde var det.
Jeg har nogle gamle Fairy-roser, jeg har fået fra min mormor's have, da vi fik dem, blev de bare plantet et sted i græsplænen, hvor der var en plet bar jord.
Sidste år besluttede jeg så, at de skulle lade livet, men vi fik dem ikke gravet op og de fik lov at gro efter i ukrudt.
Nu skyder de så gevaldigt igen og jeg kan ikke få mig til at kassere dem, så der var kun en ting at gøre - få dem befriet for mælkebøtter, græs og hvad der nu groede op imellem dem.
Alt mens jeg gik derude, havde jeg lakrids-kys i ovnen.
Vi havde fået koldskål til middag, og vi er ikke så salmonella-forskrækket, så jeg bruger blommerne fra de økologiske æg, vi henter ved en økologisk æggeproducent ikke langt herfra - så jeg stod lige med 4 æggehvider og så havde jo lige set Søren Gericke lave marengs med lakrids i Cecilie og Madklubben - så det skulle da prøves.
Jeg er ikke så vild med marengs, men de her smager da af lidt andet end sukker.
Jeg surfede rundt på nettet og kiggede opskrifter, de ligner stort set hinanden - så hvor opskriften stammer fra, kan jeg ikke fortælle, men jeg brugte :
4 æggehvider, som blev pisket stive, tilsatte
265 gr. sukker og
1½ tsk. lakridsrodspulver og piskede igen rigtig godt.
Massen kom i en sprøjteposen og der blev sprøjtet 58 pæne kys ud på bagepapir.
I ovnen ved 100 gr. og varmluft i 1 time og 10 min.
Næste gang vil jeg bruge lidt mere lakridspulver.
Så er det jo bare med at komme udenfor - så jeg var i haven igår eftermiddag.
puha - det var ikke meget, jeg nåede, men hårdt arbejde var det.
Jeg har nogle gamle Fairy-roser, jeg har fået fra min mormor's have, da vi fik dem, blev de bare plantet et sted i græsplænen, hvor der var en plet bar jord.
Sidste år besluttede jeg så, at de skulle lade livet, men vi fik dem ikke gravet op og de fik lov at gro efter i ukrudt.
Nu skyder de så gevaldigt igen og jeg kan ikke få mig til at kassere dem, så der var kun en ting at gøre - få dem befriet for mælkebøtter, græs og hvad der nu groede op imellem dem.
Alt mens jeg gik derude, havde jeg lakrids-kys i ovnen.
Vi havde fået koldskål til middag, og vi er ikke så salmonella-forskrækket, så jeg bruger blommerne fra de økologiske æg, vi henter ved en økologisk æggeproducent ikke langt herfra - så jeg stod lige med 4 æggehvider og så havde jo lige set Søren Gericke lave marengs med lakrids i Cecilie og Madklubben - så det skulle da prøves.
Jeg er ikke så vild med marengs, men de her smager da af lidt andet end sukker.
Jeg surfede rundt på nettet og kiggede opskrifter, de ligner stort set hinanden - så hvor opskriften stammer fra, kan jeg ikke fortælle, men jeg brugte :
4 æggehvider, som blev pisket stive, tilsatte
265 gr. sukker og
1½ tsk. lakridsrodspulver og piskede igen rigtig godt.
Massen kom i en sprøjteposen og der blev sprøjtet 58 pæne kys ud på bagepapir.
I ovnen ved 100 gr. og varmluft i 1 time og 10 min.
Næste gang vil jeg bruge lidt mere lakridspulver.
torsdag den 30. maj 2013
Forår, blomster, rabarber og håndarbejde
I dag er jeg stået op til blå himmel og solskin, det er så skønt :)
Der er bare forår nu, ja den ene dag regner og blæser det, den næste skinner solen - noget blomstrer og går ud, men straks er der noget andet, der står og ser skønt ud - der er hele tiden noget der blomstrer
Der er bare forår nu, ja den ene dag regner og blæser det, den næste skinner solen - noget blomstrer og går ud, men straks er der noget andet, der står og ser skønt ud - der er hele tiden noget der blomstrer
Selv ukrudt fra vejkanten er skønt
Igår plukkede vi rabarber, vi har ikke så mange, en plante, som ikke er så gammel, men næsten 1 kg blev det til
en del af dem blev sammen med jordbær til marmelade
resten endte i fryseren
Jeg laver marmelade med syltesukker - det er nemt. 2 kg. bær, 1 kg syltesukker - her blendes bærene, fordi det kan børnene bedst li', når det er gjort, koges de op, sukker tilsættes og der røres mens det koger ca. 5 min. - så hældes marmeladen på glas, der er skyllet med vodka - hvis glasene skylles før marmeladen er færdig, så stiller jeg dem ind i ovnen ved 100 gr., indtil marmeladen er klar til at hælde på.
I søndags var vi inviteret til middag hos min onkel og Lis - de har fået nyt køkken,
så værtindegaven blev dette
grydelapper, håndklæde og karklud
limegrønt, som de gerne vil have -
Heldigt, jeg lige havde sådan et sæt til at ligge :)
Grydelapperne er en opskrift fra Karen Klarbæk, hun har lavet dem i børne-udgave og jeg har selv forstørret dem til voksen-udgaven. Jeg hækler med dobbelt bomuldsgarn og bruger ca. 3 nøgler til et sæt grydelapper.
Karklude strikker jeg i patent, 70 masker slår jeg op og der går næsten en nøgle bomuldsgarn til en karklud. Jeg bruger mest bomuldsgarn fra Stof&Stil eller fra Hjertegarn.
Håndklædet slår jeg 84 masker op til, strikker en "kant" med ret masker og skifter så til tern, altså skiftevis ret og vrang - de første og sidste masker er altid ret, så der også bliver en" kant" i siderne. Jeg tager altid 1. maske løs af, så bliver der en pæn kant. Det er ca. en halv gang længere end bredden og jeg bruger ca. 1½ nøgle garn.
Nu vil jeg benytte mig af det skønne vejr og gå ud og hive noget ukrudt op i min have.
onsdag den 29. maj 2013
Blog -brok
Jeg undres - nogen gange opfører Blogger sig bare underligt.
For tiden oplever jeg, at en del af de blogge, som jeg følger ikke kommer ind på bloglisten, når der er nye indlæg.
Når jeg så falder over en blog, som jeg ikke har set længe og går ind på den, så logger jeg mig ind igen og ja, så ser det ud til, at der igen kommer opdateringer ind på min blogliste - mon andre har lignende oplevelser?
Jeg har også et problem med, at selv om jeg krydser af i "at følge" når jeg kommentere hos nogen, så kommer der ikke opfølgninger ind på min mail.
Underligt er det, og jeg kan altså ikke finde en årsag!
For tiden oplever jeg, at en del af de blogge, som jeg følger ikke kommer ind på bloglisten, når der er nye indlæg.
Når jeg så falder over en blog, som jeg ikke har set længe og går ind på den, så logger jeg mig ind igen og ja, så ser det ud til, at der igen kommer opdateringer ind på min blogliste - mon andre har lignende oplevelser?
Jeg har også et problem med, at selv om jeg krydser af i "at følge" når jeg kommentere hos nogen, så kommer der ikke opfølgninger ind på min mail.
Underligt er det, og jeg kan altså ikke finde en årsag!
mandag den 27. maj 2013
Blogtræf, hygge,gaver, hækling og applikation
Lørdag morgen måtte jeg have vækkeuret til at ringe, for jeg skulle til Blogtræf i Aalborg hos Lone
Det var jeg også for et år siden, og det var en rigtig god oplevelse, så jeg glædede mig og alle mine forventninger blev endnu engang indfriet.
At få en dag sammen med kreative kvinder, det er bare fantastisk - at nogen af dem, så endda vil undervise os i ting, som de er rigtig gode til, det er bare dejligt :)
Ud over en dag i godt selskab og med lækker mad - kaffe og nybagte boller til velkomst, dejlig buffet til middag og kaffe og hjemmebagt kage til afslutning - ja så har Lone lagt et stort arbejde i at hente sponsorgaver til en Goodiebag til alle
Det var jeg også for et år siden, og det var en rigtig god oplevelse, så jeg glædede mig og alle mine forventninger blev endnu engang indfriet.
At få en dag sammen med kreative kvinder, det er bare fantastisk - at nogen af dem, så endda vil undervise os i ting, som de er rigtig gode til, det er bare dejligt :)
Ud over en dag i godt selskab og med lækker mad - kaffe og nybagte boller til velkomst, dejlig buffet til middag og kaffe og hjemmebagt kage til afslutning - ja så har Lone lagt et stort arbejde i at hente sponsorgaver til en Goodiebag til alle
Skønne ting var der i den Goodiebag,
skål fra Rikki Tikki, tørklæde fra Noa Noa,
udstanserere fra Creative compani
fint papir og maskingtape fra Vivi Gade design,
garn fra garnpusher,
perler og snor og lidt slik
og nok noget, som jeg ikke lige husker nu.
Der ud over har Lone formået at samle nogle rigtig lækre gaver til lodtrækning blandt deltagerne - der var bare mange skønne ting -
jeg vandt et gavekort på 300 kr.
Jeg glæder mig til at stifte bekendtskab med den butik,
der var nemlig også keramik derfra til udtrækning, så jeg har set hvad pengene vil kunne bruges til :)
Helt igennem en dejlig dag, hvor Lene lærte mig at hækle flakoner - ja jeg har flakoner i flere størrelser, som min farmor har hæklet til mig og nu er den slags altså moderne igen, men på andre måder.
Vi hæklede nogle mindre flakoner, som Lene bl.a. havde brugt til at hænge på nogle grene, som bordpynt - de kan også bruges som en lille bordskåner under et krus, de kan laves større og hækles i muresnor og bruges som bordskåner, eller som mig og Laura gjorde igår,hækle en mindre udgave og bruge som smykke
Vi hæklede nogle mindre flakoner, som Lene bl.a. havde brugt til at hænge på nogle grene, som bordpynt - de kan også bruges som en lille bordskåner under et krus, de kan laves større og hækles i muresnor og bruges som bordskåner, eller som mig og Laura gjorde igår,hækle en mindre udgave og bruge som smykke
Laura var vild med den grønne snor, der var i min Goodiebag,
og da perlerne ikke lige var til at sætte derpå, ja så måtte vi finde på noget andet :)
Jeg lærte også at applikere ved hjælp af noget papir, som blev limet på med en limstift, det lærte jeg af Lone - det var nemt,
nu mangler jeg bare at få syet enten usynlige sting omkring eller pyntesting af en slags
Så har jeg noget, jeg har tænkt mit skal syes ind i net.
Der var desuden workshops, hvor der blev foldet papir, syet sovedyr og lavet æsker af gamle bøger - men man kan jo ikke nå alting på en dag :)
Helt igennem en god dag
TAK LONE til dig og dine hjælpere
lørdag den 25. maj 2013
Emil pakker til Blogtræf
Emil var stadig skidtmads igår og måtte være her.
Lidt gavn kunne han da gøre
Emil bliver 1 år om et par uger og rejser sig op ved alting, han kan også lige stå uden at holde ved, men gå kan han ikke.
Da han skulle hentes var Nana med, og hun skulle lige se Lotte fra Ballademagergade - og det kunne Emil da også lige se
Lidt gavn kunne han da gøre
Han hjælper lige mormor med at pakke til Blogtræf :)
Emil bliver 1 år om et par uger og rejser sig op ved alting, han kan også lige stå uden at holde ved, men gå kan han ikke.
Da han skulle hentes var Nana med, og hun skulle lige se Lotte fra Ballademagergade - og det kunne Emil da også lige se
Jo jo Emil er ved at blive en stor dreng :)
Nu er jeg snart på vej ud af døren, jeg skal nemlig til Blogtræf hos Lone.
Det var jeg også sidste år, det var en ren fornøjelse, så jeg glæder mig :)
torsdag den 23. maj 2013
Fest, nye gardiner og meget mer'
Hvilken morgenstund - den første i en uge, hvor jeg ikke skal skynde mig igang med et eller andet - jo jo det er dejligt at have noget at tage sig til, men for et B-menneske som mig, er det altså rart at have tid til at vågne op og finde mig selv, inden jeg skal igang med dagens dont :)
En uge er smuttet afsted - den har været fyldt med arbejde og hygge.
Fredag havde datteren fødselsdag og vi var til pizza sammen med sønnike, svigerdatteren og Laura - det var hyggeligt.
Nana havde glædet sig rigtig meget til Laura skulle komme, men dagen havde budt på så meget, at hun gik ud som et lys, inden vi kom, og hun sov så godt, at de ikke nænnede og vække hende - hun vågnede først dagen efter om morgenen og troede, at det var den dag, at Laura kom til aften :)
Lørdag dukkede min mor og mine søstre op - de skulle dække op i salen til min mors fest
Jeg har et oliventræ, som trængte meget til at blive "studset" - så jeg brugte de lange grene til at pynte på døren til salen
Søndag kom min mor og tog et nap herinde, for jeg skulle jo bestemt ikke have ulejlighed, fordi hun skulle holde fest i vores gildesal - det var rigtig dejlig, at hun gjorde det, for jeg fik tid til at sy "nye" gardiner til stuen og besøge min mormor.
Nye gardiner i anførselstegn, ja, for det er 2½ år siden, jeg købte dem i Ikea - ja, hvad skete der lige, siden de så ikke kom op!!!
Jo jeg fik en depression, da jeg så langt om længe fik mod på at gå ombord i dem, ja, så var jeg ikke sikker på, at de var brede nok til vinduerne alligevel, og så fik de lov at ligge i posen en rum tid - lige til jeg altså kom i tanke om, at NU måtte jeg finde ud af, hvad jeg vil med de gardiner - der kunne godt have været mere stof, men de er ok - vi skal blot vænne os til at have fået tynde hvide lette gardiner efter mange mange år med tunge tætte gardiner i gyldne nuancer.
En uge er smuttet afsted - den har været fyldt med arbejde og hygge.
Fredag havde datteren fødselsdag og vi var til pizza sammen med sønnike, svigerdatteren og Laura - det var hyggeligt.
Nana havde glædet sig rigtig meget til Laura skulle komme, men dagen havde budt på så meget, at hun gik ud som et lys, inden vi kom, og hun sov så godt, at de ikke nænnede og vække hende - hun vågnede først dagen efter om morgenen og troede, at det var den dag, at Laura kom til aften :)
Lørdag dukkede min mor og mine søstre op - de skulle dække op i salen til min mors fest
Denne gang er det min yngste søster, der har haft ideerne
som det kan ses, blev bordet holdt i grønt og råhvidt
Jeg har et oliventræ, som trængte meget til at blive "studset" - så jeg brugte de lange grene til at pynte på døren til salen
Søndag kom min mor og tog et nap herinde, for jeg skulle jo bestemt ikke have ulejlighed, fordi hun skulle holde fest i vores gildesal - det var rigtig dejlig, at hun gjorde det, for jeg fik tid til at sy "nye" gardiner til stuen og besøge min mormor.
Nye gardiner i anførselstegn, ja, for det er 2½ år siden, jeg købte dem i Ikea - ja, hvad skete der lige, siden de så ikke kom op!!!
Jo jeg fik en depression, da jeg så langt om længe fik mod på at gå ombord i dem, ja, så var jeg ikke sikker på, at de var brede nok til vinduerne alligevel, og så fik de lov at ligge i posen en rum tid - lige til jeg altså kom i tanke om, at NU måtte jeg finde ud af, hvad jeg vil med de gardiner - der kunne godt have været mere stof, men de er ok - vi skal blot vænne os til at have fået tynde hvide lette gardiner efter mange mange år med tunge tætte gardiner i gyldne nuancer.
Her er lige et billede, hvor de nye gardiner kommer med
Det er taget efter min mors fest, hvor vi lige tog en slapper
Det er mine søstre (yderste), min mor og Tove, som hjalp til ved mors fest.
Her har vi et gammelt billede, hvor de gamle gardiner kan ses
Mandag var der FEST - min mors 75 års fødselsdag med 50 gæster - en dejlig dag - glade mennesker, god mad, ok vejr - alt forløb efter planen, så det kunne ikke være bedre.
Min mor 75 år
Tirsdag stod den på oprydning (der manglede nu ikke meget) og til aften, spiste jeg rester hos min mor.
Igår var der hverdag igen - den lille Emil er skidtmads, han har været hos lægen, for de troede, han havde ondt i ørerne, men det er tilsyneladende tænder, der giver ham problemer - så han var hjemme hos sin far i tirsdags og igår var han her - i dag har svigersønnen fridag, så da er Emil hjemme hos ham, så må vi se, om han er klar til dagpleje i morgen, eller han igen skal herhjem til mormor - forhåbentlig er de tænder snart igennem, så han kan få det godt igen.
Sådan kan en uge bare lige smutte afsted
Abonner på:
Opslag (Atom)
