Søg i denne blog

tirsdag den 26. maj 2020

Sådan her arbejder jeg med livsstilsændringer

Hvis man har fulgt lidt med på min blog, så er man formodentlig ikke i tvivl om, at jeg elsker god mad og jeg prøver på alle tænkelige måder at få kombineret min livsstilsændring med at spise god mad - mad jeg kan li' 😊

I forbindelse med mit sidste nye tiltag nemlig "antiinflammatorisk kost", så følger jeg et par grupper på FB og kigger med på nogle profiler på Instagram.

Der er masser af billeder af lækkert mad lavet efter principperne i antiinflammatorisk kost på Instagram og man kan hente utrolig mange gode ideer i grupperne på FB, hvor der også findes mange dejlige billeder af skønne måltider -og det er jo bare godt.
Når det er sagt, ja så er der også opslag/kommetarer, hvor jeg tænker "skal jeg leve af det, så er det dømt til at mislykkes fra start af" - og det vil i alle tilfælde aldrig blive en vedvarende livsstilsændring.

Lige her handler livsstilsændringen om antiinflammatorisk kost, men mit skriv kan henføres til enhver anden form for kostændringer.
Der er rigtig mange forskellige årsager til at man vælger at spise antiinflammatorisk - altså forskellige sygdomsforløb, diagnoser, at vil være sund og som mig selv også et ønske om vægttab. Derfor er der også mange tilgange til antiinflammatorisk kost - nogen bruger noget, andre noget andet og nogen går all in.
Det er der får mig ud i dette skriv er, når jeg læser en kommentar som "bare ned med det"😖

Jeg har efterhånden så meget personlig erfaring i livsstilsændring, at jeg godt tør sige :

Man skal simpelthen ikke begive sig ud i noget, 
man ikke kan li', når man starter en livsstilsændring - 
de nye tiltag må ikke blive en pestilens - 
for en pestilens er dømt til at mislykkedes.

Nu sidder du måske og tænker "jamen en livsstilsændring kræver jo nye tiltag, ellers er der jo ikke en ændring" - og det er fuldstændig rigtig - der vil være savn, der vil være tilvænning og der vil være aha-oplevelser - man skal prøve sig frem med nye smage, nye produkter og sammensætninger af maden - men man skal gøre det til noget positivt
Det handler om at komme væk fra gamle, 
ikke gode vaner til nye sunde vaner - 
det skal give en bedre livskvalitet.

En livsstilsændring er ikke noget, der bare skal overstås,
den skal være vedvarende, ellers er det jo ikke en 
LIVS - STILSÆNDRING

I dag har jeg valgt at vil fortælle om et par ting, som jeg selv måtte bruge tid på at få ændret.

Ændring i indtag af fedtstoffer
Har man som mig selv været der, hvor eksempelvis fedt var noget, der skulle være et minimum af og så skulle til at indtage det i en større mængde - så må man starte i det små.
For mange vil det nok også være som for mig selv, at man skal gå fra smør/margarine til olier.

Olier, specielt oliven- og rapsolie er sundere fedtstoffer, de går under umættet fedt, smør og margarine er mættet fedt, og det er det, vi skal undgå for vores sundheds skyld.
Det har for mig krævet rigtig lang tid at vænne mig til smagen af olie, men det kan indgå i bagværk, der kan steges i det, der kan laves dressinger, pestoer og som mit sidste projekt, kan man selv lave mayonnaise.
Skift ud lidt efter lidt, begynd evt med at bruge det de steder, hvor smagen ikke er så fremtrædende, pensel panden eller det ildfaste fad med det, bland smør/ margarine med olie når der skal steges, lav en dressing af eddike/citron, honning og kom lidt olivenolie i, måske bare en tsk i starten - og så et tidspunkt bliver det til en vinaigrette, hvor det meste af indholdet er olivenolie.
Og noget andet er så - køb en god kvalitet af olie - prøv dig frem med forskellige mærker, for der er stor forskel i smag.

Nye grøntsager
Er det grøntsager der skal øges indtag af - ja så skal man lægge ud med at spise mest af dem, som man ved, man kan li' og i den konsistens, man kan li' - og så kombinere dem med nye typer.
Jeg ved af erfaring, at ens smage ændrer sig undervejs.
Et eksempel fra mine egne erfaringer er spinat - jeg spiste aldrig spinat før, jeg synes ikke, det var særlig lækkert, at få sådan noget smattet spinat, der havde været omkring en form for varme - jeg var egentlig heller ikke vild med det i salatblandinger. 
Det, der ændrede mit forhold til spinat, var at købe babyspinat, der var klar til brug, altså det skulle ikke gøres våd, inden jeg spiste det.
De groveste stængler kom af, og så i salater med det, babyspinat smager fantastisk sammen med bær, asparges, blegselleri og alt muligt andet. 
Jeg så mange spise det her slatne noget til en omelet, det tiltalte mig ikke, men jeg begyndte at arbejde lidt med sagen - i starten spiste jeg den friske babyspinat sammen med omeletten, men så begyndte jeg at komme det med på panden - idag er min ynglings omelet, løg eller porre, blegselleri og peberfrugt hakket og svitset i olivenolie på panden, sammenpisket æg hældes på og når det lige har sat sig, så kommer spinaten oven på - jeg har en lille panden og kan så lige vende omeletten rundt til sidst, så får spinat lige varme, men bliver ikke helt smattet og æggemassen sætter sig helt.
Jeg har desværre ikke et billede af en.

En anden grøntsag, som jeg ved mange ikke er tilhænger af, det er rosenkål - men man kan f.eks pille rosenkålet fra hinanden, og bruge bladene som salat eller stege halve rosenkål på panden eller i ovnen, det smager helt anderledes end gennemkogte kedelige rosenkål - det lugter heller ikke af fessen kål😏

Sådan kan man arbejde med nye ting, i dag bruger jeg også spinat i sauce og i lasagner og jeg spiser den frisk i salater og der bliver ikke nødvendigvis taget stilke af - rosenkål bliver snitter fint og ryger med i både salater og andre varme retter, jeg elsker rosenkål, men det gør gemalen og mange andre ikke, men de opdager dem ikke og gør de, så bliver de overrasket -  ja pludselig er det bare gået fra noget træls til noget lækkert 😊 
Jeg er sikker på, at hvis jeg havde tvunget mig selv til at spise det som sådan noget sjasket eller gennemkogt tilbehør, så var det ikke blevet grøntsager, der var blevet fast indhold i grøntsagsskuffen - heller ikke selv om jeg ved, den er sund og god for mig 😏

Altså en livsstilændring skal efter min mening
ikke ske over en nat
og det må ikke blive en pestilens
for så tager de gamle vaner
alt for nemt over igen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar