Søg i denne blog

tirsdag den 18. september 2018

Lækker fisk - og hvidkålsrouletter

Nu skal vi vist over i noget mad-snak efter gårsdagens mange ord uden billeder til 😏

I weekenden har jeg spist fisk - jeg elsker fisk, desværre er fisk en dyr spise - jo jo man kan få fisk fra supermarkedets frysediske til rimelige penge - men jeg synes altså ikke det er sagen, efter at have vænnet mig til at købe frisk fisk ved fiskemanden - så hellere lidt længere mellem fiskespiseriet end at gå på kompromis med smagen 😏

Denne fisk, en dejlig stor ørred, har jeg simpelthen været så heldig at få foræret af mine søde naboer 
tak for det 😍

Den blev krydderet med en fiskesalt
 og fyldt med persille, rødløg og citron
Så blev den pakket ind i sølvpapir
 og ind i ovnen med den - 
jeg havde læst mig til, 
den skulle have 25 min på 200 gr,
men det var altså for lidt - 
så den måtte ind igen - 
jeg tror, den fik 35-40 min i alt.

Den blev serveret med grøntsager letstegt på panden,
det var gulerod, blegselleri, porre og spidskål,
(der findes vist en fin betegnelse for denne tilberedning) 
men altså ikke brunet fedtstof,
og kun middelvarme, så det ikke bliver brunt
og grøntsagerne skal have "bid"😋

Jeg fik lidt pasta og hollandaisesauce til. 
Saucen laver jeg i en lidt mindre fed udgave,
dvs., jeg brugte det halve fedtstof, 
tog en kop vand fra pastaen 
og så kom der letmælk i for resten.

Gemalen spiser stort set alt det, jeg serverer, men fisk er bestemt ikke hans livret, (han vil hellere indtage fiskepiller😳), det går dog lige an med en stegt fiskefilet og rejer 😃
Når det er indstillingen, så er der bestemt ingen grund til at pådutte ham noget, som jeg gerne vil have for mig selv - så han fik et stykke skinke i stedet - jeg havde aftensmad og frokost til to dage 😀

Grøntsager 
Nu kommer tiden så til efterårets grøntsager  - ja nu om dage kan vi jo stort set få alverdens grøntsager hele året rundt og det er selvfølgelig skønt nok, men jeg har det bare sådan, at de lette grønne salater og specielt agurker, det hører sommeren til, kål og rodfrugter, det hører til i efteråret og vinteren. 
Jeg spiser da også salat om vinteren og kål om sommeren, men går ind for at maden i store træk følger årstidens formåen - der skal være variation 😊

Jeg køber helst økologiske grøntsager - typisk er økologisk kål ikke så store, til gengæld er de mere faste og derfor er det ikke nemt at få bladene af et hvidkål til kåldolmer/hvidkålsrouletter - men for et par weekender siden var jeg med datteren til øko-marked og der fik jeg et kæmpe stort hvidkål - desværre har jeg ikke taget et billede af det, men faconen var som skabt til hvidkålsrouletter - så det lavede jeg i går.
Det er lidt svært at se, hvor meget kål,
der er omkring, men der var meget -
jeg vil have serveret bønner til,
men det viste sig altså at være ærter,
der var tilbage i fryseren  😐
Man kan ikke lige se det, så jeg fortæller 😏
Farsen er 500 gr hakket skinkekød 3-7%,
 tilsat en lille håndfuld persille,
en halv rød peberfrugt,
1 løg og 1 stængel blegselleri,
alt sammen blendet
og så er det rørt med 1 æg, 
lidt mel, meget havregryn,
spidskommen, salt og peber.

Det er en dejlig måde at få meget kål på og man kan jo spise meget andet grønt til end de dampede gulerødder og ærter - hvis jeg havde haft bønner, så havde den i dag stået på en bønnesalat dertil.
Jeg vil også gerne spise en gulerodssalat dertil - eller måske endda en salat af fintsnittet kål med ærter  og æbler i.

Jeg har skrevet det før
men gør det igen
Jeg kan bedre nøjes med lidt mad
og bliver ikke så nemt lækkersulten,
når jeg kan li' det, jeg spiser 😊 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar