Søg i denne blog

fredag den 23. marts 2018

Livsstil - indkøb - økologi

Det går op og det går ned og det går lige ud, og frem og tilbage kan være lige langt  - men bare min graf i sidste ende går mest nedad - så skidt med det 😏
Jeg kan jo bare lade være med at stå på vægten hver dag, hvis jeg ikke vil se det 😀

Øjenlægetjek - diabetes eller ej
I dag har jeg været ved øjenlægen, det skal man også, hvis man har diabetes - selv om jeg har gode øjne, nå ja jeg har briller, men ellers fejler de ikke noget, og selv om jeg ikke har fået en kronisk diagnose, så får jeg tilbuddet om at blive tjekket en gang om året fremover, for som øjenlægen sagde, så har jeg en kost-reguleret diabetes, og hvis jeg ikke holder fast i den livsstil jeg har nu, så vil der være stor risiko for blodsukkeret igen vil stige.

Slankekur/livsstilsændring
Det er nøjagtig de tanker, der fastholder mig i min slankekur - for lige nu er min livsstil altså en slankekur og ikke "kun" en livsstilsændring - og så kan man jo til evighed diskutere, hvad der er livsstilsændring og hvad der er slankekur og om det ikke kan være et fedt 😲
For nogle år siden vedtog jeg med mig selv, at jeg ikke mere vil være på slankekur, men i stedet lave en livsstilsændring - det er jo bare ordkløveri i min situation, hvor jeg SKAL tabe mig for at blive sund.
Når det er sagt, så vil jeg også sige, at slankekuren skal ende ud i en livsstilsændring, for ellers er det ikke arbejdet værd 😏

Nå - se lige engang hvad et besøg ved øjenlægen kan munde ud i af tanker 😊

Indkøb/økologi
På vej hjem fra øjenlægen skulle vi lige handle lidt - og da jeg skulle pakke indkøbskurven ud, kom jeg til at kigge ned i den - og jeg må da nok sige, at den i den grad viser, at der er sket en ændring i kosten her i huset
 Det er selvfølgelig ikke det, vi køber hver gang, men et ganske godt eksempel på fordelingen af varer - altså masser af grøntsager - de er basis i kosten nu. Der spises også mere frugt end tidligere, det kan jo så altid diskuteres, hvor godt det er, men når jeg siger mere, så er det ikke for meget - før var det for lidt.
Gemalen og jeg er ikke helt enige om, hvor meget økologi, der skal være - vi har hver især vores ideer. Han spiser f.eks helt ikke økologisk havregryn, han siger, de er mere tørre, men i dag var de billigst og så købte han altså de økologiske - han vil heller ikke have økologisk mælk og smør  - jeg drikker ikke mælk og spiser sjældent smør, så der bestemmer han😏
Jeg er den af os, der går mest op i det - jeg er ikke konsekvent - jeg prioriterer ikke altid det, jeg egentlig synes vil være det rigtige, men skeler til pengepungen og hvad der er nemmest at få fat på.
Jeg køber det, jeg synes husholdningsbudgettet kan bære.
Vi har jo selv valgt at leve på en indkomst og vi klager ikke, vi har det fint, men der skal prioriteres, når man med vores indkomstniveau tager sådan en beslutning.
Eksempelvis tager jeg ikke en pose med 150 gr økologiske valnødder til 22 kr, når der ligger en af rimelig kvalitet ved siden af til 12 kr.. - vi får heller ikke økologisk kød og så er der pålægget, hvor der til tider er priser, der er ok, men hvor det bliver valgt fra, fordi fedtprocenten er for høj.
Når man bor ude i en mindre by er det heller ikke altid jeg lige kan få de økologiske grøntsager jeg gerne vil have, enten så tager jeg så en anden grøntsag eller vælger den konventionelle.
Jeg smager ikke de store forskelle i økologi og konventionelt dyrket grøntsager, men jeg ser og mærker en forskel - økologiske løg, kål og knoldselleri er som regel ikke så store, som de konventionelle grøntsager, men de er mere faste i konsistensen.

Nå igen kører den ud af en tangent - det var slet ikke økologi, jeg vil skrive om, men om ændringen i vores/min kost 😊

Kostændringer
Førhen valgte jeg først kød og så planlagde jeg retten/tilbehøret efterfølgende - nu kigger jeg, hvad der er i grøntsagsskuffen og vælger kødet ud fra det.

I dag kommer den til at stå på Butternutsquash-suppe med ristet rugbrød - fordi jeg har en butternutsquash og en porre, der skal bruges og jeg har rugbrød, der har nået en alder, hvor det er bedst egnet til at blive ristet 😉

Min frokost idag bestod af en rugbrød med æg, nogle sardiner fra dåse (det var et fejlkøb og spises skal de) og tomat - min morgenmad blev bare en knækbrød med smøreost - så hvis jeg vil have den rette fordeling på næringsstofferne i dag, ja så måtte jeg lige have et mellemmåltid som det her 😇
120 gr gulerødder i mundrette stykker 

Gulerødderne har jeg spist
mens jeg har siddet her
og tankerne har fået lov at flyde 😊



Ingen kommentarer:

Send en kommentar