Søg i denne blog

onsdag den 30. september 2015

Vinterforråd, aftensmad og lidt small talk

Så er det lige før september er slut - det er slet ikke til at forstå, at vi faktisk er på vej ind i efterårets anden måned, med det skønne skønne vejr, vi har haft de sidste dage :)
Jeg synes også, at september bare er spurtet afsted, jeg ved snart ikke med hvad - men lidt af hvert :)

I lørdags var jeg f.eks i Aalborg Hallen og se Grease - ja, det blev som mange nok allerede ved, ikke med Silas Holst, men hans stand in Christian Lund, som gjorde det udmærket - det var meget sjovt, men jeg manglede altså en stor fed pink farvet Cadillac på scenen og det var altså ikke Dirty Dancing.


Det var i den underholdende afdeling - i den mindre underholdende afdeling, har Nana, Majbrit og jeg været ramt af noget omgangs syge, Majbrit og Nana i weekenden og så kom det til mig mandag - uff - jeg bryder mig ikke om det. Det er kun et par uger siden, at Majbrit, Emil og jeg blev ramt af noget virus-lignede, der også bare varede 1-2 døgn - så jeg må vist hellere komme afsted og får en influenza-vaccine snarest muligt :/

I den mere daglige afdeling er der langt om længe kommet gang i kuløren på vores tomater - der bliver bare rigtig mange modne lige på engang nu
Jeg plukkede denne kurv igår 
og der var ca. 2,5 kg - 
en del af dem blev fluks forvandlet til 
Semidried tomater 

Jeg er vild med dem - jeg lavede dem også sidste år - så i år blev det lidt på slum efter det, jeg kan huske fra en Camilla Plum opskrift, som jeg ikke kunne finde igen.
  • Jeg skar dem i halve, kvarter eller endnu flere afhængig af tomatens størrelse, 
  • så stykkerne blev sådan ca samme størrelse.
  • Så kom jeg bagepapir på en bageplade og fyldte den med tomater. 
  • Dryssede dem med lidt salt, sukker og tørret basilikum og oregano
  • Dryppede dem med olivenolie og hvid balsamico. 
  • Og så ind i ovnen på 80 gr. varmluft
  • og der stod de og fornøjede sig i 5-6 timer.
  • Ud med dem til afkøling - 
  • Datteren fik lige en smule med til sin "nat-madpakke-salat",
  • Resten kom på glas og overhældt med olivenolie.

Jeg synes, de var lige i det syrligste med den hvide balsamico, så jeg går tilbage til den røde balsamico næste gang. 
Jeg håber, at syrligheden bliver mere afbalanceret efter lidt tid i olien. 

Det er også lige op over, hvis der skal pæn persille i fryseren.
  • Jeg plukkede en baljefuld igår
  • Det blev skyllet godt og grundigt, 
  • nippet af de grove stængler - 
  • skyllet igen og til tørring på et par viskestykker. 
  • Så kom det i foodprocessoren, blev hakket
  • og i en bøtte - der var ca. en liter, som røg direkte i fryseren. 


Så nu er der lidt vinterforråd :D 
Aftensmad
I dag byttede jeg et glas semidried tomater med nogle skønne store squash :)
- det var rigtig godt, for jeg havde et tilbage fra sidste gang, jeg fik foræret en stor posefuld, og det skulle vi have til aften - men det var ikke så skøn indeni, så den planlagte mad blev reddet
Farseret squash
fik vi :)

Dertil fik vi ovnstegte knoldselleri skiver,
 ærter, tomater, majs,
 ris og tomatsauce
En rimelig hurtig ret - 
det tog alt i alt ca. 1 time
så var den på bordet. 

I morgen skriver kalenderen d. 1. oktober,
og så skal der rives og skæres tern af squash til fryseren,
og der skal også lidt mere persille deri.
Der bliver også snart tid til at sylte grønne tomater,
og måske der også bliver et par glas syltede agurker mere :)


1 kommentar:

  1. Godt du nåede at få en masse røde tomater :-) Semidreid tomater er bare så lækre. Det laver jeg også. Ligesom en masse tomatsuppe.
    Jeg har også stadig tomater, peber, chili og ananaskirsebær i drivhuset, samt masser af hindbær i haven.
    Hurtig, let og lækker mad er altid dejligt.

    SvarSlet