Søg i denne blog

onsdag den 6. maj 2020

Anti-inflammatorisk-kost og vægttabsrejse, forår og coronatid

Coronatiden, den går, 
jamen det gør den jo, for tiden går jo, 
uanset hvad vi beskæftiger os med 😏


Foråret 
er over os nu, det bliver så skønt grønt rundt omkring, træer og buske blomstrer, herude på landet ser vi rådyr, harer og mikkelræv bene afsted ud over markerne, og der er masser af fugle, der bygger reder i mange af de fuglekasser, gemalen har sat op rundt på matriklen.
Det bliver bare ligesom lidt nemmere at overse Corona-tiden, når vi kan se, naturen kører sin gang, som den skal 😍

Jeg har fået vores drivhus gjort ren - det har aldrig sorteret under mig før, men når nu jeg ikke var enig med gemalen om, hvordan de ruder skal se ud, så må jeg jo gøre det selv, og så gik tiden jo også med 😉
Vi har været ude i "verden" - ja det vil sige, jeg har været med gemalen i både XL, Jem&Fix og Harald Nyborg - vi skulle bla have en ny vandslange til haven og eftersom gemalen mener, det er mig, der skal stå for at vande potterne i år, så måtte jeg jo med ud og se, hvad det var, han vil købe 😀

I søndags havde vi besøg i haven af både Laura, svigerdatteren, datteren og Nana - det var bare dejligt - men jeg savner godt nok at kan sætte hele flokken omkring bordet på en gang 💖

Antiinflammatorisk kost 
Jeg har kørt efter de antiinflammatoriske principper i 2 uger nu - for dem der ikke ved det, gør jeg det for at buste mit immunforsvar, fordi jeg er i risikogruppe, hvis jeg får Corona.
Jeg er sådan lidt off/on på det - jeg er ikke så god til det med at spise nogle bestemte ting og undlade andre - forbud - det får mig som regel nærmest til at fare direkte i de ting, jeg ikke skal indtage 😖
Det har jeg dog ikke gjort endnu -
åh jo jeg var simpelthen nødt til at smage
 Laura's første cheesecake, 
som hun kom med til os  - 
jamen altså den var bare så fin
 og smagte rigtig godt, 
det var virkelig flot lavet
og lidt antiinflammatorisk er der jo,
det er nemlig blåbærmousse og gele😘👍😋

Jeg begyndte at vakle lidt i min beslutning om at køre Antiinflammatorisk kost, fordi min mave ikke synes om de store mængder kål, jeg fik simpelthen forstoppelse af det - og måske også fordi at det gode resultat på vægten i den første uge (-1,6 kg) ikke gentog sig i uge 2, da nåede jeg kun et tab på 400 gr..
Men 400 gr er det forventlige resultat med det antal kcal jeg spiser, så det er bare noget pjat ikke at være tilfreds - den første uges resultat har vist bare vist, at jeg havde en del affaldsstoffer i kroppen, der skulle ud.
Maven har fået det bedre, det hjalp at sætte indtaget lidt ned og få noget mere vand 😏

Online foredrag med Martin Kreutzer
Nå men der i min vakkelvornhed, var jeg så heldig at en i en FB-gruppe gjorde opmærksom på et online foredrag hos FOF København med Martin Kreutzer, som er en af de store indenfor den antiinflammatoriske kost - det var ganske gratis, så jeg meldte mig til, og var så til foredrag her i min egen stue igår.
Det var en god oplevelse og jeg blev lidt klogere på nogle ting omkring antiinflammatorisk kost.

Og hvad siger Martin Kreutzer så
Jo han siger, man skal spise ufattelig meget fed fisk, store mængder kål og blå bær, men han siger også, at har man ikke problemer med at spise f eks gluten, så kan man gøre det, og han siger fuldkorn selvfølgelig er bedst, det siger de almindelige sundhedsvejledninger jo også, og jeg bruger stort set kun fuldkornsprodukter - ligeså omkring mælkeprodukter, det er ikke forbudt, hvis ikke man har problemer med det, men der er også anbefalinger på noget frem for andet - så det behøver ikke være helt så restriktivt, som jeg begyndte at have fornemmelse af.
Der findes en kostpyramide for antiinflammatorisk kost, den ligner meget den officielle kostpyramide - og der er også de mindre sunde madvarer i toppen - så helt forbudt er det ikke at spise det. Altså jeg tænker, at det er bedre at gøre noget end ingenting.

Kort sagt - jeg fortsætter mit projekt vægttab 
og styrkelse af immunforsvaret - 
altså antiinflammatorisk kost og kcal-tælling  😏
Jeg har muligheden for det og tiden til det.

Hvad spiser jeg 
Jeg spiser meget fisk, men fandt ud af, at jeg faktisk skal spise større portioner - det skal helst være fed fisk og det tæller jo hårdt i kcal - så der skal arbejdes lidt med mit fedt indtag.
Mit fedtindtag er betydelig højere end tidligere, men det er udelukkende det umættede fedt, der er øget - men jeg tænker alligevel jeg skal have det lidt længere ned igen, for at have plads til andet mad.
Jeg har lagt ud med at få både olivenolie, avokado, nødder/kerner og som sagt fed fisk stort et dagligt - jeg vil arbejde på at fordele tingene ud over ugens dage.
Mit mål er så meget fisk som muligt, men med plads til primært kylling ind imellem og en gang imellem også kød fra firbenet dyr.
Jeg skal stadig have de ovennævnte ting, men ikke alle sammen hver dag.
Jeg spiser meget lidt brød og pasta og kun lidt kartofler - i stedet får jeg masser af grøntsager - jeg har hele tiden spidskål og så enten blomkål eller broccoli - rosenkål er vist kun til at få på frost lige nu og så har jeg en del andre grøntsager, jeg supplere med, lige nu er der sæson for asparges 😋
Så der er noget att arbejde med.

Min største ændringer ligger i min frokost - den kræver en større indtagelse af grøntsager, for at jeg bare tilnærmelsesvis kan komme op i nærheden af det, Martin Kreutzer mener, man skal have  - men jeg er godt på vej - som det kan ses på billederne herunder, så bliver det til mange salater med fisk 😊
 Rejer er ikke fed fisk, 
men kan spises ind imellem,
der er spidskål i bunden af tallerkenen
 og ja der er mayonaise til makrel tomat
 - det er også tilladt 
jeg har købt en helt almindelig K-salat mayonnaise 
og den er lavet på rapsolie, 
hvilket skulle være ok 
- dåsemakrel i tomat er også helt fint, 
dog lærte jeg så igår, 
hvorfor jeg fremover skal købe den fra SÆBY
Røget makrel med en creme
af mayonnaise og cremefraiche,
bare fordi cremefraichen skulle bruges,
det vil fremover bliver A38,
cremen er rørt med ingefær og hvidløg,
så der er smæk på smagen 😊

Det må vist være mere end rigelig i dag
Tak fordi du vil læse med 😍

Ingen kommentarer:

Send en kommentar