Søg i denne blog

mandag den 9. september 2019

Cordon bleu, tomatsauce, mos og bønnesalat - og så lige lidt havesnak

Her på bloggen skal det primært handle om mad, det gør det også i dag,
men jeg vil gerne lige vise jer det eneste, vi kan være stolte af i vores have, 
fordi vi i aller højeste grad forsømmer den.

Vores clematis, som bare satte vildt mange blade i år,
så mange, vi troede, den glemte at blomstre,
men det gjorde den i alle tilfælde ikke,
den står stadig i fuldt flor 😍

 Og her på væggen af det gamle hønsehus 
har gemalens pelargonier fået rigtig godt fat

Under pelargonien står det lille 
granatæbletræ.
Jeg købte det sidste efterår,
og det var dømt død, for det smed alle bladene
og lignede virkelig noget, der var gået ud,
men det var det altså ikke, 
jeg har læst, at det er helt almindeligt😏 
DET ER BARE SÅ FINT 😍

Vi har jo ingen køkkenhave længere, men vi prøvede at plante en hokaido græskar i en plantesække på et sted, hvor den kunne få lov at brede sig - den kom så fint og satte mange små græskar, men ak og ve et eller andet vil dele med os, så det her blev årets høst 😐
Men vi har da heldigvis vores drivhus, som stadig giver tomater i stor stil, agurkerne er næsten slut - mine peberfrugter og auberginen har ikke givet meget i år - auberginen startede fint ud og jeg fik en fin aubergine tidligt på sæsonen, den sætter blomster og frugten begynder at udvikle sig, men så visner den - nu lige er der dog 2-3 fine små auberginer på vej - den almindelige peberfrugt sætter ikke særlig store frugter - de snackpebre der bliver, de er fine nok, men der er ikke særlig mange af dem.
Det var lørdags høst 

Det her er vores æbletræ,
som vi har haft i mindst 25 år,
det sætter altid masser af æbler,
men de plejer at ryge af i et stormvejr,
så vi har ikke fået mange æbler af træet,
men i år ser det ud til, at vi får noget ud af det 😊

Dagens motion - have eller motionscenter 😳
Nå det var lidt havesnak - og det kom bare fordi jeg lige sidder og tager stilling til, om jeg skal gå i haven i dag eller tage i motionscentret - jeg kunne for så vidt nok begge dele, meeeeen nu er det jo sådan, at jeg ikke er noget morgenmenneske, så jeg er føst lige ved at komme godt i gang her hen ved 11-tiden - de truer med noget regnvejr, som jeg ikke helt kan finde ud af, om vil ramme os i dag - og da jeg har seniormedlemsskab i motionscentret, skal jeg være færdig  inden kl. 15 - kender I mon alle de her mærkværdige undskyldninger for at udsætte et og andet 😖

Nå jeg tror, jeg vælger at tage et nap i haven 😏

Nå men til sagen - vi har fået dejlig mad i weekenden, ikke udpræget slankemad, men når mængden tilpasses ens kaloriebehov, så kan det også gå an - og det er faktisk det jeg gerne vil i mit vægttabsforløb - at der ikke skal være forbud, men den sunde fornuft skal råde. 

Feriedrømme 😏😟
Jeg har gået og drømt om en ferie i Østrig/Italien her i september - det bliver så af forskellige årsager ikke i år (det koster en pokkers masse penge at få lagt vand ind - og tiden kan vi faktisk heller ikke finde) - men så må vi jo kompensere med noget drømme-mad dernede fra 😏

Cordon Bleu
Jeg husker, da vi for ca 30 år siden for første gang hoppede ud i denne ret - det var i Østrig og noget af det dyreste på deres menukort - men det smagte bare godt - ja svogeren spiste stort set ikke andet en hel uge 😀
Herhjemme tror jeg, uden at have belæg for det, at mange forbinder retten med kylling, men i Østrig er det af kalvekød. 
Jeg har tidligere begivet mig ud i retten selv - og det er ikke så svært - jeg gør alt tilbehør til retten færdigt, før end jeg begynder at stege cordon bleuen  - for den må bare ikke få for meget, men den skal altså også have nok .

Jeg havde 2 wienerschnitzler af 250 gr pr stk - de skal bankes helt tynde, men de må ikke gå i stykker -så drysses de med salt og peber.
Jeg havde købt virkelig god italiensk skinke i Fakta, det var kogt skinke i store skiver  - der kom en skive på hver schnitzel, det skal placeres, så det ikke når helt ud til kanterne af schnitzlen,  
- og så skal der ost på - jeg havde noget revet ost, der skulle bruges - ellers anbefales der i opskrifter, at man bruger emmentaler.
Det fungerede fint med det revne ost - man skal bare huske at holde det inde på skinken. 
Nu foldes kødet sammen  - jeg kunne godt holde mine sammen uden kødnåle, men ellers kan de tages til hjælp - så vendte jeg først i æg og så i rasp - er man hardcorn, laver man vist nok dobbeltpanering 😊
Så brunes smør (eller hvad man nu kan li' at brune i) på panden- jeg brugte becel 
- så kommes kødet på ved god varme, jeg gav dem  5 minutter på hver side, så slukkede jeg og vendte kødet, så jeg fik brunet på folden - her må kødet må lige hjælpes til med at holde balancen - og så lod jeg dem lige trække et minut på hver side - ialt tog det 15 minutter, før kødet lå spiseklar på tallerkenen - og det var bare perfekt. 
Vi fik rodfrugtemos, tomatsauce og bønnesalat dertil - gemalen spurgte godt nok om ikke der hørte brasede kartofler til - det gjorde der så ikke lige her 😚

Min portion
100 gr mos, 50 gr tomatsauce, 
150 gr bønnesalat, 140 gr kød = 1/2 cordon bleu 
Lifesum sagde 507 kcal.

Rodfrugtemosen var dette efterårs første her i huset og den var lavet på kartofler og selleri, en lille klat smør og lidt mælk.

Tomatsaucen var hjemmelavet - opskriften finder du i et indlæg fra 19. august "Tomatsauce med røde linser".

Bønnesalaten 
100 gr bacontern blev ristet på panden og blev taget af. 
1 stort rødløg, ca 100 gr, skåret i tynde både kom på panden, da de havde fået lidt farve, kom der ca 1 spsk mørk balsamico på og 1 tsk mørk rørsukker på og da det var smeltet sammen, blev der vendt
300 gr Bønner let kogte (jeg har lært at bønner skal koges) deri.
Det kom på et fad og blev pyntet med  bacontern og syltede røde tomater (opskrift findes i indlægget  d. 23. august). 


Det var dagens tekst
nu skal jeg i haven, inden der begynder at regne.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar