Søg i denne blog

tirsdag den 9. april 2019

Opskrifter på Tomatsalat, blomkålssalat og bønnesalat

Jeg skrev i sidste indlæg om, at vi skulle til fest hos min søster, og jeg skulle prøve at lave salater til mange mennesker
Vi har været til en dejlig fest hos min søster i lørdags - hun synes også selv, det var en dejlig dag, selv om hun fik 6 ens ure 😏
Der var bare rigtig meget dejligt mad - der var 3 forretter, hovedret bestående af svinekam, oksemørbrad, frikadeller, flødekartofler, pestokartofler og så de 3 salater, som jeg lavede.
Derefter var der kaffe og kagebord med 3 slags kage og hvad dertil ellers hører af lækkerier.
Alt maden var fantastisk lækkert og jeg havde succes med mine salater - så jeg vil komme med opskrifterne her - jeg lavede mad til 50 personer, men jeg vil prøve at skrive opskrifterne ned i mindre mængder.

Jeg ligger ud med Tomatsalaten, som ikke har været omtalt tidligere - den blev rigtig go' 👍

Tomatsalat med basilikumpesto
og perlespelt
Jeg kan ikke sige, hvor mange personer, denne portion rækker til, det vil komme an på, hvad den serveres til - men jeg har taget udgangspunkt i en bakke tomater og tilrettet resten efter dette.

Først opskriften på 
Basilikumpesto 
Det skal være en tynd pesto
1 halv potte basilikum -blendes i en minihakker eller en blender
der tilsættes 1dl olivenolie, og så kører man til blandingen bliver meget grøn.
så tilsatte jeg
ca 1/2 dl æbleeddike 
ca 20 gr parmesan
1 lille håndfuld mandler
1 tsk honning
Og så kører man til mandler og ost er kværnet og pestoen er jævn,
nu smages der til med mere eddike og olivenolie og en anelse salt, jeg kom også lidt mere parmesan i.
Tomatsalat
En del af pestoen (sådan man kan se, tomaterne er vendt i det, men det skal ikke sejle i det) blev vendt i 400 gr halverede små tomater, som efterfølgende blev blandet med 
ca 150 gr kogt perlespelt
1/2 bdt snittet forårsløg
1/2 glas kalmati oliven, som var halveret ( i mangel af gode sorte oliven uden sten)


Blomkålssalat med gulerodscreme 
og ristede solsikkekerner

Igen er det svært at sige, hvad portionen rækker til, men jeg tager udgangspunkt i 1 blomkål og har tilrettet mængden af gulerodscreme til det.

1 blomkål skæres i skiver (fra toppen til bunden af kålet), man bruger hele kålet, altså også stokken, hvis man skærer kålet igennem på midten, skal en skive ligne udsnittet af et træ.
Skiverne og og alt småtteriet af blomkålen ristes på en meget varm pande - ingen fedtstof 
Skiverne skal lige have en "brændt" kant, de må ikke blive bløde, der skal være "bid" i dem - jeg vil sige max 2 minutter på hver side.

Gulerodscreme
250 gr gulerødder skrælles, skæres i småstykker og koges til de er godt bløde.
De afkøles og blendes med stavblenderen
Der tilsættes 
1 fed hvidløg
evt 1 lille bitte hjørne ingefær, hvis man er til den smag
1 tsk akaciehonning
en anelse salt
skal og saft af en halv øko-citron
evt lidt eddike (jeg brugte sherryeddike - men der kan fint bruges æbleedikke)
1/4 - 1/2 dl olivenolie
og så køres der med stavblenderen til massen er jævn og cremet.
Jeg synes, der manglede noget i smagen og endte med at blende et æble til det var helt moset ud og vendte så det i cremen - og det gav lige den sidste sød/syrlige smag.

Ristede solsikkekerner
Det her har jeg lært hos SalatTøsen
Hæld solsikkekerner på en meget varm pande, når de begynder at få farve - tages panden af komfuret og der vendes tamari/soyasauce på, ikke for meget, måske 2 tsk, kernerne skal kan optage det - de bliver bare rigtig lækre og får saltsmag. 

De grønne blade på fadet er babyspinat og er der bare for syns skyld, fordi blomkålen faldt for meget i med fadets farve. 
Det var virkelig populært - gulerodscremen var skarp i smagen, men det kan man jo tilpasse efter lyst.
De ristede blomkål kan fint stå i køleskabet i flere dage - jeg ristede dem fredag aften og de kan stadig spises i dag (tirsdag). 

Bønnesalat med ristede kikærter og feta

Her brugte jeg en vinaigrette efter min smag:
1 tsk grov sennep
1 tsk honning
en anelse salt
1/4 dl æbleedike
1 dl olivenolie
Hældes i nævnte rækkefølge i et glas/skål og så stavblenderen deri og kør til det er cremet.

Ristede kikærter
Jeg koger ca 250 gr kikærter efter foreskriften på posen og så har jeg fundet en opskrift på 
De bliver bare gode og jeg gemmer dem i et glas, så jeg hele tiden har til drys 😋

Bønnesalat
500 gr grønne bønner koges let - bønner skal koges, men der skal være god bid i dem
300 gr Edamame bønner overhældes med kogende vand 
Lad de to ovenstående typer bønner dryppe godt af og afkøle.
100 gr kogte sorte beluga linser vendes i lidt citronsaft blandet med en anelse olivenolie, så de får lidt smag.
De 3 slags bønner blandes og vendes i et par spsk vinaigrette
Der drysses lidt smuldret feta over og så lidt ristede kikærter.

Der blev spurgt til alle 3 opskrifter,
der blev spist mest af blomkålssalaten
Der var sat ekstra pesto, 
gulerodscreme og vinaigrette,
samt feta, oliven, saltmandler, kikærter og 
solsikkekerner på bordet.

Før i tiden lavede jeg selv mad, når vi skulle have mange gæster, men det er vist omkring 20 år siden, det er sket sidst - så det var en udfordring - men en god udfordring, som lykkedes 😊😇



Ingen kommentarer:

Send en kommentar