Søg i denne blog

mandag den 22. oktober 2018

Et par ideer til mad, en gåtur lige udenfor matriklen, oprydning i stor stil efterfulgt at en tur på Jensen's

Åh den skide vægt - den hopper stadig lige lidt ned ad og så lige lidt op igen - det er godt nok ved at blive mig lidt af en prøvelse - men der må for pokker da ske noget positivt lige pludselig.

Nu har jeg igen vejret og tastet i en uges tid.
Jeg har sat mit kcal indtag i vejret et par dage
og så faldt vægten lidt på 3. og 4. dag,
så gik jeg ned i kcal igen og hvad sker der så 😳
- jo så steg vægten da lige nogle hundrede gram igen 😠
- og så sidder jeg her og tænker
"det var skisme nok fordi jeg spiste laks og salatbar på Jensen's igår"
- men nej det passer bare ikke, for jeg har tidligere i mit forløb været ude at spise uden at vægten er steget og jeg har også været på Jensen's, hvor jeg spiste bøf, sweetpotato fritter og salat uden at vægten steg - så det er altså ikke bare lige det 😳

Nå jeg arbejder videre på sagen og jeg skal nok få "knuden" løst op 😏

Madmæssig så er der ved at være sket et skift i grønt-skuffen, der er nu kål og rodfrugter i forskellige varianter og det bærer aftensmaden præg af

Her er der brugt hakket oksekød 3-7%
stegt med karry og så er der tilsat 
rosenkål, spidskål, rød peberfrugt og spinat
og lidt finthakket chili og hvidløg, 
og der er smagt til med soyasauce og citronsaft.
Jeg havde nogle portobellosvampe, der skulle bruges,
så "kødsaucen" blev fyldt i dem, 
der kom et par skiver mozzarella light oven på 
og så ind i ovnen til mozzarellaen havde fået bagt skorpe.
Vi spiste bagt græskar dertil,
det var et eksperiment med de græskar, 
man ellers bruger til syltning,
men de kan fint bages i ovnen,
de smagte rigtig godt.

Forleden stod den så på kyllingebryst,
mos af sød kartoffel og selleri
og en grøntsagsblanding bestående af
porre, rosenkål, squash og æble stegt på panden.
Jeg havde stegt lidt bacon på panden først,
det afgav faktisk så lidt fedtstof, 
at jeg var nødt til at supplere med lidt olivenolie,
men det gav en god smag til grøntsagerne.
Jeg kogte 2 fed hvidløg og en halv chili med til kartoffelmosen,
chilien havde jeg delt i to, og dem fiskede jeg op igen,
inden jeg moste blanding, 
som blev rørt med en lille klat smør, 1/2 dl af kogevandet og 1/2 dl mælk.
Vi fik igen bagt græskar, denne gang var de bagt med skræl på
men den blev for hård til at spise på disse græskar. 

Begge retter var under 400 kcal for min portion og de mættede godt.

Græskarne har jeg fået af Minna - tak for dem 😀
Det er som jeg har skrevet, den slags vi plejer at sylte af, men jeg tænkte, at de også måtte kunne bruges på samme vis som Hokkaido og det kan de altså sagtens 👍

Motion
Jeg var i motionscentret torsdag og havde også tænkt at ville fredag, men fredag morgen kunne jeg godt mærke, at det vist ikke vil være en god ide med to dage i træk 😏
Så der gik hækling i den - altså jeg sad på min dertil indrettede i meget lang tid - 
men så skete der noget 😲 
- jeg rejste mig og gik en tur 🙈😀
Ja bagefter var jeg da lige ved at blive helt bange for mig selv 😂
Det lyder som om jeg har forceret mange km, det har jeg ikke, men jeg har gået noget længere end jeg har gjort i flere år (en af de her pinlige ting at erkende).

Vi bor jo herude på landet, hvor der kommer motionister forbi dagligt - og det er jo egentlig ikke noget at sige til, hvis de kan li' ruten 
Her bor vi,
det er smukt,
det er ren natur,
og kun køerne glor 😀

Jeg går alt for sjældent og de få gange, jeg har gjort det, har jeg haft nogle punkter på vejen, jeg skulle nå til, men i fredags tænkte jeg bare - jeg skal ud til enden af vejen og kan hofter eller knæ ikke holde helt tilbage, så ringer jeg efter gemalen 
- jeg kom ud til enden af vejen, hvor køerne stod med måbende blik, da jeg lige fik min røv sat op på en eller anden el-ting, og fik taget et billede af dem - eller rettere beviset for, at jeg var nået dertil 😉
OG JEG KOM HELT HJEM IGEN 😇

Så gik vi i oprydning - en virkelig velfortjent en af slagsen 


Det er altså ikke et pulterkammer det her,
det er rent faktisk vores gildesal 😐
Ja det skulle forbydes sådan nogle roderøve som os,
at have så meget plads at rode på 😖

Nå det ser altså også helt grelt ud, fordi vi har hevet alt ud af de skabe, vi havde derude, de skulle skrottes og i stedet har vi fået et par gamle afsyrede skabe til opbevaring- så vi har taget nogle timer lørdag og igen søndag - og jeg siger jer, der er blevet skrottet rigtig meget - men jeg havde bare bestemt, at vi ikke skal have mere derude, end vi kan have i de skabe, vi nu har - ja der røg så lige en kasse med julepynt ned under sofaen, men ellers ved jeg nu, hvad jeg har derude og hvor det er (hvis altså jeg kan huske det, om et par måneder) 


Sådan så der så ud igår eftermiddag - det var bare dejligt - nu skal vi bare lige have sønnike til at komme og tage fat i det tunge bord, der skal ud, så er der klar til brug igen 😍

Midt i rodet - der var også dyngen af mit aflagte tøj - pyha - ja jeg har altså svært ved at kassere ting og sager og også tøj, selv om jeg kan sejle i det, og det bliver sendt til genbrug - men ud, det skal det, for jeg skal ALDRIG MERE i de størrelser, der er i denne sæk 
Ja det er altså sådan en kæmpe sæk beregnet til affaldscontaineren udenfor.

Da vi var færdige, mente gemalen at vi trængte til at holde fri og det kød, jeg havde taget ud af fryseren til aften, det kunne godt stå i køleskabet til i dag - så han foreslog at vi kørte et sted hen og spise bare med hinanden to 💞
Det blev så på Jensen's - og når jeg vælger det, så er det fordi, jeg ved, jeg kan styre portionstørrelse, fravælge og tilvælge, uden nogen ser underlige ud i ansigtet - det kan jeg også mange andre steder, hvor man kan få fantastisk dejlig mad - men lige igår var det her afslappende for mig.
Jeg valgte en laksesteak med salatbar - ingen kartofler af nogen art, ingen sauce, men der var dog en lille "blomst" estragonsmør på laksen, som iøvrigt var ganske udmærket. Salatbaren var fin, der var en dejlig kikærteblanding og en bønneblandig, det mætter godt og så lige en klat coleslaw - jeg spiste faktisk for meget salat 😏
Det var hyggeligt
og ingen oprydning bagefter,
vi kunne bare køre hjem 
og sætte os med en kop kaffe 😊

Nu er vi så igang med en ny uge
om lidt går jeg i motionscentret,
og vores aftensmad i dag,
ja det bliver de bøffer, 
vi skulle have haft igår 😋



Ingen kommentarer:

Send en kommentar