Søg i denne blog

onsdag den 26. september 2018

Tomattærte, perlespelt, tandlægebesøg og biograf - der er nok at tage sig til i den første efterårsmåned

Så måtte strømperne sørme på - det er jeg ikke vild med, meen jeg tænkte, at det vist så lidt forkert ud med overtøj og bare tæer i sandaler i dag 😏
Ja efteråret er overs nu - her stormer og regner det ☔

Tandlægebesøg
Jeg har været tidligt oppe i dag, for Nana blev afleveret her, fordi jeg skulle køre hende til tandlæge, vi skulle være i Hadsund allerede kl. 9.
Hun er en sej pige - der er ingen piveri overhovedet, men hun bryder sig bestemt ikke om at få proppet alle de tamponer og ting og sager ind i munden - det giver bræk-fornemmelser - og det har hun så ikke fra fremmede, jeg har det nemlig lige sådan 😖
Jeg var selv til tandlæge igår og kan ikke prale af nul huller men af, at jeg for første gang mit voksen liv har fået ordnet en tand uden bedøvelse 😌
Det gik virkelig nemt og det var godt, for han har forberedt mig på, at vi skal skifte fyldningen i tanden foran til næste år.
Det er efterhånden ved at være nogle år siden, at en anden tandlæge mente, jeg skulle have kroner på 4 kindtænder, så de bliver nok ikke ved med at holde, men det var skisma da godt, jeg ikke bare lod den tandlæge gå igang med det, for det var jo beviseligt ikke nødvendigt 😠
Nå ja - der var altså en grund til, at jeg skiftede tandlæge dengang og jeg valgte helt sikkert rigtigt, da jeg valgte Din tandlæge i Hobro 

Biografklub
I aftes var jeg i biografklub og se "Lykke Per" - en flot film og en god film, men den var sørme lang - 3 timer. Det er en af de film, jeg husker længe og som jeg måske kunne tænke mig at se igen og en tid - der er så mange ting i den, som får tankerne i sving.

Slankekur og mad
Forleden skrev jeg, at min vægt var steget med 1,4 kg - den er heldigvis faldet med 1,3 kg igen, så mon ikke det har været væske, som jeg formodede.
Ellers går det altså stadig fint med kosten, selv om det nu ikke længere går så hurtigt med vægttabet.

Jeg synes egentlig ikke vi har ændret kosten så meget, men som jeg også før har skrevet, så er noget jo ændret, for ellers vil vægten jo ikke falde.

Den anden aften fik vi tomattærte, en salat med perlespelt og citronmarineret kyllingebryst

Perlespeltsalat
Det nye i denne ret er PERLESPELT - jeg har ikke været meget for alle de her kornsorter, der er kommet frem på supermarkedernes hylder, men nu har jeg overgivet mig - de her smagte godt og de mættede også rigtig godt.
Salaten bestod ud over perlespelt af edamamebønner, æbler, gule tomater, forårsløg og syltede røde peberfrugter og så lavede jeg en dressing af frisk appelsinsaft, en tsk honning, en smule soya og ganske lidt olivenolie. - Der var mange farver i og mange gode smage 😋

Tomattærten/pizza
Det er en opskrift, jeg har fundet HER.
Jeg har bare lavet et par små ændringer  og min er måske snarer en form for pizza, for den er lavet på en købe fuldkorns pizzadej - den indeholde betydelig mindre kcal end en tærtedej - jeg bruger 2 mozzarella kugler, og jeg har fundet dem i light-udgave i Lidl, jeg er ellers ikke den store tilhænger af light produkter, men lige her kan den lige så godt bruges, jeg har nemlig afprøvet ved at lave en halvdel med light og den anden halvdel med almindelig - jeg bruger 250 gr spinat og max 50 gr feta på toppen - desuden har jeg skiftet rosmarinen ud med basilikum, for gemalen kan desværre ikke så godt med rosmarin, som jeg ellers er vild med og så bliver der fyldt op med alt det tomat, den overhovedet kan trække - minimum 300 gr.😏
Jeg bager den ca 10 min. mere end opskriften siger, for ellers bliver den for våd og det er muligvis fordi jeg bruger  mere spinat og tomat og måske afgiver light-mozarella også noget væde, det ved jeg ikke, det er bare en tanke jeg har.
Jeg spiser ca 1/8 af en tærte, det giver i følge min Lifesum app ca 200 kcal, så sammen med en portion salat og kyllingbryst ender jeg på ca 500 kcal. og har en god aftensmad.

Velbekomme 














Ingen kommentarer:

Send en kommentar