Søg i denne blog

mandag den 23. juli 2018

Passau Domkirke og tur ud i det blå

.. fortsættelse af ferieberetning 3. del

Passau by og domkirke med orgelkoncert
Vores "danske naboer" havde fortalt os om orgelkoncerterne i Domkirken, og det vil vi ind og høre, så efter morgenmaden gjorde vi os klar til bytur.

Det var først på dagen, så da vi gik rundt i gågaderne for at komme op til Domkirken, var man først ved at åbne butikkerne, men så blev jeg da ikke fristet unødigt 😉 
Mit knæ var helt tosset den dag, så vi var i god tid, så vi var sikker på at nå derop inden orgelkoncerten startede kl. 11.
Undervejs fik vi udsigt ud over byens tage og til de mange tårne, der er i Passau og der var tid til pauser undervejs 

Den gamle mand med hat og stok,
ja ham kender jeg 😍
Stavene er såmænd mine 😉

Vi fandt op til domkirken og vi fandt også til billetsalget, som var inde i gården, hvorfra der også var indgang til orgelkoncerten
Utrolig at der skulle stå sådan en "skurvogn" 
i den smukke gård, 
mon ikke det var p gr af  renovering af bygningerne 😏
Vi var kommet i rimelig tid, så vi sad på en bænk ved indgangen og studerede alle de mennesker, der kom - der var rejseselskaber med amerikanere og japaner, de skiller sig ud fra mængden på forskellig vis, og jeg synes, det er sjovt at betragte - jeg gad da nu nok vide, hvad de tænker, når de ser os😊

Det er en meget stor kirke, der kan være omkring 1000 mennesker derinde og den er flot.
Der hersker ro og orden, der er "vagter", som tjekker billetter og beder mændene tage hat/kasket af - dørene er låst under koncerten, og man sidder pænt og stille og lytter og nyder synet af den skønne kirke - der var en, der rejste sig under koncerten for at tage billeder, hun blev godt nok lige dirigeret ned at sidde igen 😏
som I kan se herunder, var der masser af mulighed for at tage billeder før koncerten, og man kunne også efter, men der blev man dirigeret mod udgangene, for det næste hold skulle jo ind 😊








Den ene af "de danske naboer" er organist og fortalte os, at det er det største orgel, den højeste pibe er 11m høj, og når der er 3 billeder af orgler herover, så er det fordi, vi ser 3 orgler 😊 
Det var imponerende at lytte koncerten, der tog en halv time og kostede hele 5€ pr mand - jeg blev lige med glæde og en tåre i øjenkrogen mindet om min fars begravelse, hvor et af min mors første dagplejebørn, som er blevet organist, spillede på orglet i vores forholdsvis lille kirke og fik det til at lyde vildt imponerende. 
Kommer I nogensinde til Passau, så snyd ikke jer selv for en orgelkoncert og synet af den imponerende domkirke 😍

Efter koncerten begav vi os på vej mod bilen, for der var tidsparkering, undervejs kom vi forbi mange fine butikker, en med ure, altså armbåndsure lavet af træ og der var hattebutikker og tøjbutikker og de turistprægede bikser - ja der var masser af fristelser, men den eneste, jeg faldt for var en grøn pung, ja jeg trænger til en ny, men grøn var mest for sjov og fordi den kun kostede omkring 50 kr 😊
Vi kom omkring dette skønne hjørne inde i de små gader 
Gemalen skulle lige hen og skue ud over floden, 
mens han skulle holde ved mine stave,
så jeg kunne få nogle billeder 💖
Vi fik fundet tilbage til bilen, og så vil vi over på den anden side af den anden flod, Inn, som også løber gennem Passau, der er tre floder, der mødes ved Passau, så der er masser af vand og broer derover, så bedst som vi havde passeret Donau, så kom der en flod mere, så man skal holde tungen lige i munden og tro på, at GPS'en har fundet den rigtige vej 😝
Vi fandt over på den anden side af den flod, som altså ikke var Donau, men en af de andre to og vil finde et udsigtspunkt, vi havde læst om - men det lykkedes ikke rigtig 😕 
Men det gjorde vist heller ikke så meget, for vores "danske naboer" fortalte, at de havde været der og der var rigtig meget op ad bakke, og det vil mit knæ nok ikke kunne klare - i stedet fik vi set noget fint landskab i Østrig, for vi fik bevæget os ud af en ukendt vej og pludselig var vi inde i Østrig - vi kørte lidt på må og få og derude midt i det hele ingenting, ja der lå en enorm stor virksomhed, de lavede lastbil-trailere og vi undrer os stadig over, hvordan sådan en virksomhed kommer til at ligge derude, hvor man skal af små og snoede veje 😮
Vi fik os bevæget tilbage til floden og kørte langs Donau et godt stykke vej, så vi fik set vores hotel fra Østrig af og jeg fik set sluserne,  som jeg ikke kunne gå over til dagen før, de var synlige fra denne side af floden - så fandt vi en bro og kom over til Tyskland igen.

Vi fik os bevæget ud i baglandet (i forhold til vores hotel), der er så smukke landskaber, men klokken var blevet mange og vi var sultne - vi havde ikke fået frokost, der bliver jo sparet på kalorierne 😋 
Men vi var kommet ud på landet, hvor der ikke lige var et spisested i de mindre byer, vi kom igennem, vi vil så bare købe et eller andet i en butik, men butikkerne var middagslukket, så vi havde sådan set opgivet og satte GPS'en til at finde tilbage til hotellet, men så derude på bjergskråningen  i en mindre by kom vi til en ganske undselig købmandsbutik, og vi drejede ind for at købe lidt frugt - og så blev vi da godt nok overrasket, for indenfor var der både bagerbutik og slagterafdeling 😊
Så jeg fik en sandwich og gemalen en stor kage og så købte vi en sukkerfri Almdudler og nogle blåbær (blåbær er skøn slik for mig).
Lige da vi kom ud af butikken begyndte det at dryppe lidt, så vi sad i bilen og spiste og så kørte vi hjem til hotellet.
Tilbage på hotellet fik vi kaffe og øl og jeg skrev dagbog  - vi kunne stadig ikke få styr på wifien på værelset, eller rettere så var det nok mobilforbindelsen, for med korte mellemrum fik vi en sms om, at vi var i Tyskland og kort efter var vi tilsyneladende i Østrig og sådan var det døgnet rundt.

Vi spiste igen på hotellet og fik udvekslet dagens begivenheder med "de danske naboer" 😊
Så var der tid til at tage et par omgange på hækletøjet mens gemalen gik i opholdsstuen og så danske nyheder på Ipaden - inden vi fandt vores seng.

Ferieberetningen fortsættes senere ……

Ingen kommentarer:

Send en kommentar