Søg i denne blog

mandag den 26. februar 2018

Squashsuppe, Lifesum app og en tur til Garnudsalget

God mandag formiddag - så er vi igang med en ny uge, her ligger der et tyndt lag sne på jorden og der er hylekoldt udenfor, så jeg er jo et heldigt menneske, der bare kan blive herinde og hygge med det, der lige falder mig for 😍

Dagens første spørgsmål er - hvad skal vi spise til aften 😮
Det er ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg går forbi fryseren og skal have taget kød op😊

Nå jeg havde ikke lige en klar ide, men tog en pose skinkefars, det kalder slagteren det, måske fordi det er nede på 3-7% fedt.
Nu kan jeg så gå og vakle i mellem om jeg vil lave farseret porrer, farsbrød med forskellige grøntsager i eller sparesuppe - det falder på plads i mit hoved om et par timer eller også kommer gemalen til at vælge 😀

Suppe
Vi fik også suppe i sidste uge - det fik jeg vist ikke skrevet om, måske fordi det er en opskrift, jeg har brugt længe - det var Butternutsquash suppe.
Der skal i følge opskriften madlavningsfløde i, det havde jeg ikke og tænkte egentlig, at det helt kunne undlades, meen jeg synes lige suppen manglede lidt "cremet-hed", så jeg tog en stor spsk philadelphia ost, det var en alm flødeost, men man kan sagtens bruge en med urter i og i light udgave - det blev kun den fede udgave, fordi jeg havde den og den skulle bruges NU.
Jeg supplerer toppingen med lidt bacon, det synes jeg supplere smagen rigtig godt - for tiden serveres det ved siden af, fordi jeg så kan veje hvor meget, der kommer i,  og så kan vi godt li' ristet rugbrødsterninger til og de kan passende stå og hygge sig i ovnen, mens man laver suppen og man kan lige komme kernerne til toppingen ind ved siden af de sidste små 10 min.
1 portion suppe på 300 gr giver ifølge min app ca 135 kcal, men til gengæld tæller toppingen gevaldigt i kcal - jeg havde kun solsikkekerner denne gang og 40 gr topping giver ca 125 kcal. og 40 gr rugbrødsterne giver ca 110 kcal og 10 gr stegt bacon giver 50 kcal - så en portion suppe med tilbehør kommer op på godt 400 kcal, men så var jeg også mæt😏

Vi var til fødselsdag hos svogeren igår til dejlig brunch og kaffe og kage.
Jeg tog en hel dag uden at veje mad og tælle kcal, men med enorm stor opmærksomhed på, hvad og hvor meget jeg spiste - jeg er lige ved at tro, jeg fik "for lidt", hvis det kan lade sig gøre - og ja det kan det, hvis man skal holde et afbalanceret blodsukker og ikke fristet til noget mindre sundt, når der bliver aften - men det var sandelig lignende min egen skyld - der var masser af lækker mad 😍
Jeg var sulten til aften, men spiste bare lidt tidligere end ellers og jeg havde ingen ulødige behov i aftes 😏
APP'en - Lifesum
Der er nogen, der har spurgt til app'en - jeg bruger Lifesum, som jeg betaler for - den kan mange ting, men man skal bruge tid på at finde rundt i den og jeg bliver ret irriteret over, at der på mad siden ligger mange ingredienser, som mangler ernæringsoplysninger og derfor ikke kan bruges, og når man så leder videre kommer den selvsamme madvarer frem måske fra et andet firma men med ernæringsoplysninger og er brugbar - men generelt er jeg glad for den, jeg vil ikke undvære den.

Hækleri - garnkøb
I fredags var min mor og jeg en tur i Garnudsalget - det ligger ude i Gug og er primært en web-shop butik, men har åben hver fredag. Der er garn i lange baner og der er et stort bord og ta' selv kaffe og de serverede endda kage til - så skal man have manden med, kan man fint placere ham der, de har endda lagt Motorblade frem, han kan fornøje sig med 😊
Det var rigtig hyggeligt, vi endte med at supplere hinandens køb - så min mor strikker trøjer og jeg hækler bukser altså til en baby - der blev købt cottonwool til projektet, men vi kunne ikke dy os, de har bomuld 8/4 i Garnudsalget til 6,95 kr pr nøgle - jeg har brugt af det til karklude, jeg synes det fnuldrede lidt i første vask, men der står heller ikke, at det kan koges og det gør jeg med mine karklude og fnuldret var ovre efter den vask - nå men jeg plejer ikke bruge den type bomuld til tøj, men vi blev enige om, at vi vil prøve at lave et sæt til sådan en nyfødt, som jo alligevel kun kan passe det i kort tid - så nu bliver det spændende engang til sommer at høre, om det bomuldsgarn er tilfredsstillende til babytøj, for er det, så kan der sørme laves tøj for billige penge - og jeg siger jer, det findes i et væld af skønne farver 👍😍
Der kom sørme også til at smutte lidt tøse-farvet garn i posen - for der var en niece, der ytrede et stort ønske til en sommerdragt til hendes baby - og det kan der vel blive tid til, når engang jeg bliver færdig med tæppet, som skal være færdig til 17. maj - tidsplanen holder indtil videre rigtig godt på det 😊


Livet er en gave
nyd det
pas på det
Pas på dig 💖



Ingen kommentarer:

Send en kommentar