Søg i denne blog

lørdag den 6. januar 2018

Det handler i stor stil om mad - dog i mindre mængder og i dag om rødkål

Jeg bruger bare meget tid på at tænke på mad - men på en god måde 😊
Jeg sulter ikke og jeg er såmænd også ved at have overstået den lækkersult, jeg ofte har haft om aftenen.
Jeg spiser stadig mit sidste mellemmåltid sent på aftenen - det er nødvendigt, når nu jeg er så udpræget B-menneske, ellers bliver der alt for mange timer til morgenmaden  - jeg har prøvet at lade være en enkelt gang og hold da op, jeg var sulten tidligt på morgenen, hvor jeg stadig ikke var udsovet 😕

Jeg læser næringsdeklarationer, jeg prøvevejer og måler og lige nu er jeg der, hvor jeg er ved at blive god til at ramme en næringsfordeling på 50 kulhydrat, 30 fedt og 20 protein. Sukker er der også målinger på i Lifesum, og jeg har læst mig til, at 50 gr sukker om dagen går an for diabetes 2 - og det holder jeg mig under langt de fleste dage, jeg tror faktisk kun det er sket 2 -3 gange, det er røget over og det har ikke været voldsomt meget - uhh hvor lyder jeg da hellig 🙊
Jeg spiser altså også et lille stykke kage og dessert engang imellem, og igår var jeg i bio og da prøvede jeg at spise sukkerfri vingummi og lakrids - ja ikke en helt pose, som jeg plejer, men 6 stk i alt = 30 gr.
Det var udmærket faktisk lige sødt nok til min smag og så synes jeg, det klistrede i tænderne, så det er ikke noget, jeg bliver storforbruger af.

Jeg er storforbruger af grøntsager og synes, det kører godt med den varme mad, morgenmaden er også på plads, men frokosten er jeg endnu ikke helt på plads med, nok fordi jeg ikke er særlig vild med rugbrød og jeg er ikke blevet helt god til at have rester fra aftensmaden endnu, for ofte laver jeg mad til 2 dage, men det kommer også 😏

Nå jeg er ikke så god til at huske billeder af min mad, men jeg fik da taget et billede af den lilla suppe, vi fik til aften i dag 😋
Det kaldes sparesuppe
Det er min mors opfindelse -  der findes en opskrift med friskost og hvid spidskål på fanen Mad.
I dag var der ikke friskost i og heller ikke spidskål, men jeg havde rødkål, deraf farven 😉 og der var knoldselleri, gulerødder, rosenkål, porrer, kartoffel og så har jeg altid en sjat ærter i ca 1500 gr i alt, 1,7 l vand og lidt salt, så blev der lavet en fars af 500 gr hakket kalv og flæsk med 4-7% fedt, 25 gr hvedemel og 30 gr havregryn, 1 stort æg, salt og peber og 1,5 dl vand, heraf blev der 16 store kødboller - de koges med i suppen - ærterne tilsættes først til allersidst, de skal bare lige varmes lidt. Der er nok til 2 voksne i 2 dage.

Forleden aften fik vi ovnbagte rodfrugter med rester af oksemørbraden fra nytårsaften og jeg havde det her store rødkål, som der også er brugt af i suppen i dag. Jeg har fundet ud af, det slet ikke er en ny ide, det jeg gjorde forleden, jeg havde faktisk ikke læst eller hørt om det, men jeg skar to meget store både af rødkålet og lagde dem i bradepanden med rodfrugterne, sprayede dem med Lurpak spray og dryssede med salt og så blev de bagt ved 190 gr varmluft i ca 40 min..
Det smagte rigtig godt, det skal vi snart have igen.
Og JA jeg ved godt, det er bedre at bruge olie end smør, men det er det her med at få brugt det, jeg har 😐

Jeg har iøvrigt fået en ny kogebog - jeg købte den af min datter, der fik 2 af dem i julegave, den glæder jeg mig til at tage i brug - jeg har skimmet den og det ser rigtig dejligt ud 😍

Man skal bestemt ikke tro, 
at en madglad person som mig, 
kommer til at bruge mindre tid på at tænke i mad, 
bare fordi mængderne og sammensætningen 
skal være anderledes 😊

2 kommentarer:

  1. Hvor er det et skønt skriv Randi, jeg er vild med din tilgang til tingene...
    Jeg er slet ikke kommet igang med at kopiere dig... jeg skranter stadig - eller er det igen??? Det må nu være 4. omgang siden starten af november, med en eller to "frisk-dage" imellem... det betyder at jeg stadig lever dårligt, typisk som idag kl er 15 og på trods af at jeg stod op kl. 6.10 så har jeg kun drukket kaffe... Jeg læser lige dit skriv igen og lader mig yderligere inspirere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen sikke da noget Lone - jeg håber, du snart bliver immun overfor alle de baktusser, der florere - det er ikke nem at finde overskud til livsstilsændringer, når man ikke er på toppen - god bedring med dig :)

      Slet