Søg i denne blog

onsdag den 7. august 2013

Kold kartoffelsalat af egen avl

Plukkede bønner igen igen - 2,5 kg af de gule -
de giver rigtig godt i år :)

Kiggede lidt rundt i køkkenhaven - 
andet hold ærter er ved at være klare til at spise, 
der kom lidt i en lille skål, 
persille, åh ja det er fint - tog en håndfuld af den bredbladede
dild, den står med masser af flotte skærme, 
men der er også stadig bladdild at plukke af, 
så en lille håndfuld af det, kom også i skålen 
og så er der purløg, som igen er vokset frem
saksen frem og en smule kom med ind.

Lidt kolde kogte kartofler blev fundet frem og 
fedtfattig cremefraiche der var ved at have udløbs dato - 
ærterne blev bælget fik et hurtig opkog
krydderurterne blev skyllet, dild og persille røg i blenderen
purløgen blev klippet fint
det hele blev rørt i cremefraichen med lidt flagesalt
kartoflerne blev skivet og blandet i 
sammen med de dejlige grønne ærter

Dejlig sommermad fra egen avl
 har man vel lov at sige
kun cremefraiche og salt var købt i butikken.


6 kommentarer:

  1. Jamen det er jo ikke så ringe enda må jeg sige. God dag til dig kh Gerda

    SvarSlet
  2. Sikke en masse du høster. Bønner har vi slet ikke i år. Der er ikke plads til det hele.
    Ang. billeder på bloggen, så kan jeg ikke hjælpe. Jeg bruger Windows Live Writer

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det bare dejligt ed alle de ting du høster i haven. Jeg har desværre opgivet det meste, for vi er plaget af dræbersnegle, mosegrise (de har næsten væltet mit drivhus) og her på det sidste rådyr, der spiser alt hvad de kan finde. Det er ikke så sjovt så.

    SvarSlet
    Svar
    1. I sidste uge fangede gemalen en mosegris oppe ved vejen - det har vi ikke haft før, men masser af muldvarper er der ude i marken og en af dem fik sig forvildet ind i køkkenhaven, men nåede kun at skyde op to steder, før den gik i fælden. Vi har 3 rådyr, der passerer ude i marken, men 7-9-13 s har de hidtil holdt sig fra vores have.
      Dræbersnegl adrrrrr - vi lægger gift og gemalen går på rov ved mørkets frembrud - så de har ikke fået magt som agt.
      Jeg vil sige, at man skal godt nok være om sig hele tiden, hvis ikke muldvarper og dræbersnegle skal få overmagt - så er der lige ukrudtet, det er ved at få overmagt i vores køkkenhave i år :)

      Slet
    2. Åh så kan jeg godt se at jeg ikke bare skal give op (fordi jeg hellere vil sy). Min mand går snart på pension, så må vi til at kæmpe hårdere😊

      Slet
  4. Det lyder som en superlækker - og sund - kartoffelsalat :o)

    SvarSlet