Søg i denne blog

torsdag den 20. august 2015

Lidt have-snak og opskriften på "alternative" boller i karry

Vi har jo ikke været helt stolte af vores køkkenhave i år - ikke fordi den er beskidt, for den har faktisk aldrig været mere ren og fin - for det er min mor, der har holdt den ren :)

Nej det var udviklingen af det vi såede - bønner, ærter og gulerødder - det er ikke blevet til meget
Der er kommet lidt op hist og pist
og nu begynder ærter og bønner
at blomstre.

Persillen kommer heldigvis fint nu 
men ikke som den plejer,
der plejer at være en helt urskov af kruspersille
på denne tid af året.

Rødbeder og løg står fint og  kål - det kan vi :) 
Vi har grønkål og spidskål
Som det kan ses, så er spidskålene
snart brugt op

Igår hentede jeg et ind
Det var godt nok blevet stort,
men fint var det,
det vejede 1870 gr.

og det var ikke grov inden i 

Spidskål med æbler og ærter
Jeg snittede 400 gr. af det, kom det på panden med en lille smule olivenolie og tilsatte så 2 æbler skåret i tynde både og en passende mængde frosne ærter - det fik lov at stå til ærterne var tøet, blev smagt til med lidt citronsaft og salt - det var slet ikke dårligt til mine "alternative boller i karry", som blev vel modtaget af familien :) 
(jeg fik desværre ikke et billed af maden).

Mine boller i karry
500 gr. hakket svinekød 4-7%
250 gr. fint revet squash
1 æg
40 gr. fuldkornshvedemel
40 gr. havregryn
salt, spidskommen, korriander og løgpulver. 
Jeg fik 18 kødboller af portionen.

Karrysauce
225 gr gulerødder
150 gr. løg
150 gr. æbler
olivenolie
2½ dl vand
4 dl af kogevandet fra kødbollerne
125 ml cremefine
karry og salt
Gulerødder, æbler og løg blev skåret i småstykker, svitset i ganske lidt olivenolie, der kom ca 1 spsk karry ved og så blev der hældt 2½ dl vand på og det kogte mørt, så jeg kunne blende det.
Hold da op en flot farve det fik :) 
Så kom jeg kogevandet fra bollerne og cremefin i, det kogte op og blev smagt til med karry og salt - det behøvede ikke sukker, for æbler og gulerødder giver den sødme, som jeg synes skal til en god karrysauce. 

Min portion gav 393 kcal fordelt på 44% kulhydrat, 27% protein og 28% fedt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar