Søg i denne blog

fredag den 23. februar 2018

Lasagne uden bechamelsauce men med hytteost og æg :)

Igår var jeg til vægtkontrol - 12 uger efter start minus 10,3 kg - der blev taget nye blodprøver, og jeg har lige været på Sundhed.dk og tjekke talene - jeg tror ikke, jeg undgår at have diagnosen diabetes 2, det får jeg at vide i næste uge, men det går den rigtige vej, der er ikke langt til normalområde nu. 😊😇

Jeg vil lige fortælle om den lasagne, jeg lavede i går.
Den blev lavet efter inspiration fra en opskrift, jeg fandt i et hæfte fra Diabetesforeningen og nogle vegetar-lasagner jeg fandt på nettet.

Jeg bruger masser af grøntsager, det har jeg nu altid gjort i lasagne, men lige lidt mere og lidt mindre pastaplader og så er det fuldkornsplader, der bruges nu - og bechamelsaucen blev skiftet ud med en hytteost og æggeblanding - jeg spiser ellers ikke hytteost 😨 jeg kan simpelthen ikke have konsistensen i min mund 😖 men her var det ikke noget problem 😊

Her kommer opskriften så lige:

1 (330 gr) aubergine
skæres i tynde skiver på langs, skiverne drysses med salt og lægger den tid, man nu har til det, så der kan trækkes væde ud - husk at skylle og tørre skiverne godt, inden de kommer i ovnen på 200 gr i ca. 30 min - hold øje med dem, de skal blive pænt brune, men ikke brændte.

180 gr hakket løg og 400 gr skiveskåret champignon
svitses i 1 spsk olie og der tilsættes
500 gr hakket oksekød 3-7%
 og når det er brunet tilsættes
100 gr finthakket (fordi nogen ikke kan li' det, hvis de kan se det) bladselleri
1 (150 gr) revet squash
250 gr revet gulerod,
Når det er "faldet sammen" tilsættes
1 ds (140 gr) tomatpasta og 1ds hakket tomater og der krydres med
salt, peber og tørret oregano
Dette simrer i 10-15 min.

4 store æg piskes sammen med
450 gr hytteost 4%
Det var for meget, jeg vil tage 3 æg og 300 gr hytteost næste gang.

Fadet pensles med olie og der lægges et lag kødsauce, herefter lidt af hytteost-blandingen og ovenpå et lag lasagneplader, så kommer der igen et lag kødsauce og hytteost-blanding og så kommer aubergine-skiverne på, og så igen kødsauce, hytteost-blanding og lasagneplader - resten af kødsaucen oven på med lidt hytteost-blanding og der drysses med et lag revet mozzarella, jeg brugte 150 gr, men man kan godt nøjes med 100 gr.

Jeg brugte 125 gr lasagneplader.

 Lasagnen kommes i ovnen på 200 gr i 30 min.

En portion på ca 400 gr giver ifølge min app 399 kcal - jeg spiste 250 gr.
Vi fik ikke salat igår, men det plejer jeg at servere til.
Der var da lidt tilbage,
da jeg kom i tanke om billedet 
Min søde mor kom med blomster
ja- gæt selv hvorfor 💖

1 kommentar:

  1. Jeg er jo vild med din blog! Og naturligvis også med dagens skriv! For en gangs skyld håber jeg dog på, at du ikke får ret... jeg synes sådan du har fortjent at komme af med den diabetes2, med alt det du gør for det!!!
    Du siger du tjekkede i din app hvor mange kalorier der var i, så blev jeg jo rasende interesseret efter at få at vide, hvilken app det er - åbenbart én hvor egne opskrifter kan tastes i, som vi havde på SD, jeg har ledt lidt rundt herinde i din blok for at finde svaret, men det er vist nemmere, at spørge dig!!!

    Mon din mor sagde tillykke med de 10 med roser???

    SvarSlet