Søg i denne blog

søndag den 22. marts 2015

Ud af trædemøllen med en forsinket fødselsdag

Mon ikke det var sidste år ved den her tid, jeg skrev et indlæg om "livets trædemølle" - har lige kigget tilbage, jo jo, det var det.

Nu synes jeg ligesom, at jeg har været i den negative trædemølle, hvor jeg joggede afsted i den, uden at komme nogen vegne og fik ikke lavet en hylende fis og ikke rigtig kunne finde ud af at få gang i livets positive sider.
Mon ikke det er noget, der hører denne årstid til!

Julen er overstået, sommerferien er bestilt, der er ikke have-vejr endnu, jeg har hækler firkanter til et tæppe, det er et stort projekt og det varer længe, inden jeg kan se noget resultat - jeg er igang med et sjal til mig selv, det tager også lang tid - mange dage har vejret været gråt i gråt, så når solen titter frem, ja så bliver man så glad, men uha da da så afsløres støv og snavsede ruder jo også straks, og det er ikke lige det, jeg har allermest lyst til at gå i lag med.

Ind imellem, ja så er der da heldigvis lyspunkter, der i overført betydning gør dagene lidt lysere og der er heldigvis også masser af lyspunkter at se frem imod og det giver noget energi og lyst til at gå igang med noget af det, der har hængt en ud af halsen ret så længe.

Igår holdt vi "fødselsdag" - ja i anførselstegn, fordi ingen af os har fødselsdag nu - vi havde inviteret familien i december, hvor jeg havde fødselsdag, men måtte dengang aflyse og vil så holde den lige efter jul - og lige efter jul, ja det blev så først d. 21. marts !

Det betød, at vi fik gjort rent stort set i hele hytten, selv om vi skulle være i gildesalen, men det var nu heller ikke af storhed - min kære mor, ja hun kan holde til mere end jeg kan, så hun kom og gav en hånd med, hvor er det altså skønt, at hun kan det og hvor er jeg altså heldig, at jeg har hende :)

For en gang skyld havde jeg besluttet, at jeg ikke vil lave en helt masse mad selv, så jeg lavede en aftale med min mor om, at hun lavede tunmousse, det er hun nemlig ekspert i og min søster, ja hun kan bage dejlige kager, hun bagte en amerikansk lagkage og Lone Landmands citronmåne  og datteren bagte så lige en brunsviger, som der kom lidt slik på, så børnene kunne mærke, at det altså var fødselsdag, vi holdt.
Så havde jeg købt sild og lavet  karrysalat og bestilt et pålægsfad fra Krastrupsøgaard gårdbutik og rugbrød fra Terndrup bageren.

Der blev dækket op i gildesalen
med forårsfarver 

Jeg havde hæklet lidt kyllinger og æg til pynt

Alt i sin skønneste orden, gemalen blev sendt afsted til slagteren efter pålægsfadet og til bageren efter rugbrød - heldigvis i meget god tid - for tror da pokker om ikke, han ringer hjem og siger, at slagteren altså ikke har nogen bestilling fra mig - 
øhhhh  hva' gør vi så lige, gæsterne kommer om 1½ time??? 

Mutter her fik slagteren i røret, og han fik at vide, der var bestilt til 22 personer og det var gjort for mere end en måned siden, at gemalen bare kunne vente de 30-40 minutter, han skulle bruge og så ordnede han da lige det - ja han var på vej ud af døren til en begravelse, gad nok vide, om han mon nåede den - vi fik fin pålæg og manglede ikke noget, servicen var helt i orden og vil bestemt ikke afholde mig fra at bestille der igen en anden gang. 

Vi havde en dejlig dag - vi fik fine ting og sager - selv om vi havde nu fået fødselsdagsgaver begge to - de kaldte det værtindegaver, jeg havde dog gaven fra mine søstre og deres familier til gode og det var slet ikke så ringe endda - det var bl.a.

Hæklebøger, 
som jeg har ønsket mig

En anden dag får jeg nok taget et billed af nogle af de andre fine ting, vi fik - en del var til udendørs brug og de er sat ud og der er bare så hundekoldt, så jeg vil ikke ud og tage billeder i dag - ja man skulle jo tro, der var vinter på vej - men det er forhåbentlig foråret, der står for døren. 

Nu er jeg da i alle tilfælde kommet op i omdrejninger, fundet ind til den positive trædemølle og jeg håber det holder ved, at der snart er rigtig forår og den træning jeg går til hos fysioterapeuten kan hjælpe til, at jeg kan komme ud og lave noget i haven i år - det er ikke lysten der mangler og det hjælper på fysikken at træne.

Hækle ja det vil jeg sørme også så gerne og de bøger, jeg har fået her - de giver da lyst til at prøve mere og mere - men jeg kan jo ikke sidde på min flade hele dagen, så noget andet skal jeg også lave :)







1 kommentar:

  1. Efter hvad man hører og læser, er mange der taber energien i de mørke måneder. Personligt mærker jeg ingen forskel, på hverken energi eller humør, uanset årstid.

    Godt I fik maden i hus til gæsterne kom. Fejl kan jo ske for alle, og slagteren har da vist si velvilje. Måske er han lusket ind i kirken midt under den kirkelige handling?

    SvarSlet